Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Csatát vesztett az ausztráliai szupermarket-háborúban az óriási ország legnagyobb kiskereskedelmi lánca, a Woolworths - jelentette a Financial Times. A külföldi versenytársak megjelenése órási mozgásokat indított el a piacon, amire egyelőre nem találja választ a patinás cég. A Wollworths két profit warningot volt kénytelen kiadni idén, elbocsátja 1200 alkalmazottját, eladja ingatlanjai egy részét és megválik vezérigazgatójától.

Grant O'Brien, a cég volt első embere önkritikus nyilatkozattal búcsúzott. Az elmúlt időszak teljesítménye csalódást okozott, elmaradt a várakozásoktól - fejtegette A vállalat legfőbb érdeke, hogy az új vezetőség irányításával megújuljon. A vezető sorsa emblematikusan mutatja a hagyományos szereplők gondjait a kiskereskedelemben. Ausztráliában és Nagy-Britanniában hasonló folyamatok játszódtak le az olyan külföldi diszkontok megjelentéséve, mint az Aldi és a Lidl.

A kenguruk hazájának harmadik legnagyobb régi áruházlánca, a Metcash sem áll sokkal jobban, mint nagyobb versenytársa. A múlt héten megjelent gyorsjelentése szerint adózás után 384,2 millió dollár veszteséggel zárta legutóbbi üzleti évét.

Nem kispályáznak

Elemzők szerint a német Aldi agresszív terjeszkedése nyomás alá helyzete a hazai cégek jövedelmét és összepasszírozta profitrátájukat. Eközben az amerikai Costco is elkezdte kiépíteni hálózatát Ausztráliában. Eközben a gazdasági növekedés lomha, a fogyasztói bizalom törékeny. A kontinensnyi ország kiskereskedelmi forgalmának értétékét évi 95 milliárd ausztrál dollárra (74 milliárd USA-dollár) teszi az Ibisword piackutató cég.

Az ausztrál élelmiszer-kereskedelemben hagyományosan a Woolworths és a Coles vitte a prímet. Az elmúlt évtizedekben oligopol piac alakult ki, amit az indokol, hogy az óriási területhez képes viszonylag kis népesség szétszórtan él, a nagyvárosok jókora távolságokra vannak egymástól, ami sajátos logisztikai feladatot ró a vállalatokra. Az Aldi azonban olyan alacsony költségű üzleti modellel jelent meg, amellyel komoly kihívóvá vált a régi nagyokkal szemben.

A cég 2001-ben vetette meg a lábát az országban. Jelenleg 372 áruházzal rendelkezik és 8500 embernek ad munkát. Tervei között évente 25 új bolt nyitása szerepel a keleti parton és nemrégen jelentette be, hogy meg akar jelenni Nyugat- és Dél-Ausztráliban is. Ennek nyomán további 120 áruházat hozna létre. Az Aldi mostanra hétszázalékos részesedést szerzett az ausztrál piacon, szemben a Woolworths 40, a Coles 30 és a Metcash 9 százalékával.

Jönnek a többiek

A két legnagyobb várhatóan tovább veszít súlyából, a legsúlyosabb veszély azonban a harmadik szereplőt fenyegeti - véli Gary Mortimer közgazdász professzor. Az ausztrál fogyasztók ráálltak a saját márkás termékek és a diszkont áruk vásárlására - teszi hozzá. A Woolworths és a Coles ráfeküdt az előbbiekre, amivel nyomást gyakorol beszállítóikra, hogy csökkentsék az áraikat. Az Ibisworld azonban úgy látja, hogy az utóbbiak profitrátája mostanra olyan vékonnyá vált, hogy nincs lehetőség az áraik további lefaragására.

Az európai és észak-amerikai cégek betörésének háttéreben a viszony erős ausztrál gazdaság áll, amely hazai piacuknál jobb növekedéssel kecsegteti ezeket a vállalatokat. Tavaly jelent meg a piacon a H&M, a Zara, a Hollister és a Victoria's Secret. Minden szem a Lidlön van, amely a hírek szerinte szintén Ausztráliába készül. Egyes elemzők szerint csak idő kérdése, hogy megtegyék az első lépést, mások úgy vélik, kihagyják ezt a lehetőséget. Az utóbbiak szerint nem tudna megélni egymás mellett két olyan hasonló filozófiát követő diszkontlánc, mint az Aldi és a Lidl.