A Volkswagen létét fenyegetheti a dízel motorok károsanyag-kibocsátását meghamisító szoftver ügye - figyelmeztette a cég menedzsereit Hans Dieter Pötch, a vállalat kijelölt elnöke. Ennek elkerüléséhez mindenképpen teljes oldalas hirdetésekben kell bocsánatot kérniük a VW-tulajdonosoktól - tette hozzá a Bloomberg jelentése szerint. Az autógyártónak a hét közepére kell elkészítenie azt a tervet, amelyből kiderül, hogyan javítják ki a német piacon futó 2,8 millió érintett autót.

Pötch ugyanakkor úgy véli, hogy ha kellő erőfeszítéseket tesznek, akkor legyűrhetik a válságot - jelentette a német Welt am Sonntag című lap. A Volkswagen azt tervezi, hogy a német újraegyesítés 25. évfordulójára elindítja az óriási médiakampányt, amelynek egymondatos üzenete ennyi lesz: Mindent el fogunk követni, hogy visszanyerjük a VW-vásárlók és általában a német emberek bizalmát!

Mi van akkor, ha...

Több körülmény is arra utal, hogy a kijelölt elnök nem alaptalanul aggódik. A VW részvényei hétfőn is folytatták szeptember közepén kezdett mélyrepülésüket: hatszázalékos mínuszban nyitottak, majd valamelyest erősödtek. A 97-98 euró körüli részvényár ugyanakkor 40 százalékkal marad el a zuhanást megelőző 168 euró közeli szinttől.

A Wall Street Journal (WSJ) értesülése szerint a cég pénzügyi részlegénél forgatókönyveket készítenek a hamisítással kapcsolatos költségek finanszírozására. A károsanyag-kibocsátást a tesztek során csökkentő szoftver telepítése miatt hatósági bírságok és kártérítési perek özönével néz szembe a vállalat, nem beszélve arról, hogy várhatóan árengedményeket kell adnia ahhoz, hogy visszacsábítsa a csalódott autósokat.

Nagyobb lehet a cech

Készülnek olyan tervek is, amelyek a legrosszabb lehetőségekkel számolnak. Ezek közé tartozik, hogy esetleg a megállíthatatlannak bizonyul a tőzsdei részvényárzuhanás, amely megrendíti a cég pénzügyi helyzetét, hogy a hitelminősítők durván leértékelik a VW adósságait, ami erősen megdrágítja a hitelfelvételt, hogy váratlanul nagy büntetéseket szabnak ki a cégre. A WSJ informátorai szerint mérlegelik a tervezett kötvénykibocsátások és más hitelfelvételek elhalasztását.

A pénzügyi helyzet elemzése természetes, - minden hasonlóan nagy bajba kerülő vállalatnál ez az első, aminek nekikezdenek. A VW hivatalos álláspontja, továbbá számos bankár szerint van elég pénze a cégnek ahhoz, hogy elkerülje a fizetési nehézségeket.

Nem lesz elég?

A vállalat kasszájában 21,5 milliárd dollár pihen, amely hamarosan 25 milliárdra nőhet a LeasePlan pénzügyi szolgáltató résztulajdonának értékesítéséből, illetve a Suzuki részvényeinek eladásából befolyó összegekből. Egyes szakértők, például a Crédit Suisse elemzői szerint azonban ez nem lesz elég.

A svájci bank szakértői szerint az autógyártó finanszírozó részlegének, a VW Financial Servicesnek gondot fog okozni, hogy drágább hitelekkel tudja kiváltani régebbi kölcsöneit és a növekvő kockázat miatt emelnie kell tartalékait. (A Volkswagen kötvényeinek hozama a visszaeső kereslet miatt két százalékponttal nőtt a botrány szeptember közepi kirobbanása óta.) Összességében a finanszírozó részleg nem lesz képes bővíteni az autóhiteleket, így az eladásokat anélkül, hogy tőkeinjekciót kapna az anyavállalattól.

Ezt a veszélyt a pénzügyi osztályon is látják, ezért az év végéig létszámstopot rendeltek el a VW Financial Servicesnél. Németországban és Mexikóban leállítanak összeszerelő-szalagokat.

Sok lebukás várható

A korábbinál feltételezettnél többet tudtak a csaló szoftver telepítéséről a Volkswagennél - idézett német lapértesüléseket a Bloomber. A híreket nem kommentálta a cég. A hírbe hozták az egyik beszállítót, a Continental AG-t is, ám ez a vállalat tagadja a vádakat. (Korábban kiderült, hogy egy másik fontos partner, a Robert Bosch GmbH 2007-ben figyelmeztette a VW-t, hogy a kritikus szoftver használata illegális.)

A belső vizsgálat részeredményei közül az is kiszivárgott, hogy a csaló program telepítéséről 2008-ban döntöttek. Az EA 189-es dízelmotort fejlesztő mérnökök ekkor látták be, hogy a megszabott költségkeret betartásával nincs esély a környezetvédelmi előírások teljesítésére. A trükkel "mentették meg" a projektet.

Angela Merkel kancellár a hét végén azt mondta, hogy az ügy súlyos, de nem rendíti meg a német iparba vetett bizalmat. Martin Schulz, az Európai Parlament szociáldemokrata elnöke viszont úgy látja, hogy az egész német gazdaságra sötét árnyékot vet a botrány.