A Robert Bosch GmbH német technológiai óriásvállalat - amelynek Magyarországon is gyárai vannak - olyan technológiával állt elő, amely nem csupán a labortesztekben, hanem valós közlekedési körülmények között is egy nagyságrenddel csökkenti a dízelmotorok nitrogén-oxid-kibocsátást - adta hírül a vállalat bejelentését a Bloomberg. A cég a dízelmotorok megmentéséről beszél.

A Bosch mérnökei a motorok levegőellátásának és hőháztartásának szabályozását módosították, úgy, hogy eközben a jelenleg is használatban lévő technológiát fejlesztették tovább. A mérések szerint a 2020-ban életbe lépő károsanyag-kibocsátási szabványban foglalt maximum tizedére csökkenthetik a levegőbe kerülő nitrogén-dioxid mennyiségét.

A 2020-as szabvány kilométerenként 120 milligramm nitrogén-oxid kibocsátását engedélyezi autópályán, ám a Bosch új technológiája már most 13 milligrammot tud. Városban, ahol nagyobb az autók fogyasztása 40 milligrammra szorították le ennek a mutatónak az értékét.

Gigász

A Bloomberg emlékeztet rá, hogy a német gépipari gigász a Mercedes, a Volkswagen és a Fiat Chrysler legnagyobb beszállítója a dízeltechnológia terén. A VW 2015-ös botránya óta - amelyben kiderült, hogy manipulálták egyes dízelmotorjaik károsanyag-kibocsátási értékeket - rohamosan csökken a dízelmotoros autók részesedése Európában. Az öreg kontinens korábban e technológia fellegvára volt.

Eközben több tízezer munkahely függ a dízelektől, ezért nem mindegy milyen tempóban szorulnak ki - főként az elektromos meghajtás fejlődése és terjedése miatt - a piacról. Olyan nagyvárosok, mint London vagy Párizs a levegő minőségének javítására hivatkozva korlátozhatják a dízelek behajtását a belvárosaikba.

Megoldás

Hiába bocsátanak ki a benzines autóknál kisebb fogyasztású dízelek kevesebb szén-dioxidot, nitrogén-oxid-kibocsátásuk magasabb, s mivel ez a gáz a fő oka a nagyvárosokban kialakuló szmognak, az ilyen motorokkal felszerelt autók jelenleg a környezetvédők célkeresztjében állnak.

A Bosch azt állítja, hogy az újításával sok-sok évvel meghosszabbíthatja a dízelek túlélését, hiszen az ezt alkalmazó autógyártók joggal várhatják majd el az szabályozó hatóságoktól, hogy ne fogadjanak el "vakon", csak a dízeleket megcélzó közlekedési korlátozásokat.

A cég belekeveredett a VW botrányába: a hatóságok vizsgálják azt a gyanút, hogy részt vett a motorok illegális szabályozó rendszereinek kifejlesztésében. A Bosch vezetősége megerősítette, hogy csont nélkül részt vesz az eljárásokban. A vállalat elemi érdeke, hogy olyan kibocsátási értékeket adjon meg a technológiáit alkalmazó motorokra, amelyek nem csupán a teszteken, hanem a valós közlekedési helyzetekben is igazak.

Hasít a biznisz

A Robert Bosch GmbH 6,8 százalékkal, 78 milliárd euró fölé növelte árbevételét 2017-ben, az EBIT eredmény 36 százalékkal 4,9 milliárd euróra ment fel, a nettó profit 38 százalékkal, 3,2 milliárd euróra emelkedett. A vállalat több mint öt százalékkal bővítette kutatási és fejlesztési kiadásait. A Bosch vállalatinál több mint 400 ezer ember dolgozik a világ minden táján.

A kép forrása: Pixabay.