Itt a meglepetés: a magyar autópiac áll az európai toplista élén

Az uniós újautópiachoz képest a magyarországi eladások ugyan szabad szemmel alig észrevehetőek, az öthavi növekedés tempóját tekintve mégis az első helyen áll.
NAPI, 2012. június 15. péntek, 10:30
Fotó: Napi.hu

Májusban is folytatódott az újautó-regisztrációk számának csökkenése Európában: az EU- és EFTA-tagállamokban 1,15 millió gépkocsira került rendszám, ami az egy évvel korábbinál 8,4 százalékkal kevesebb. Az öthavi 5,6 milliós mennyiség 7,3 százalékos elmaradást takar 2011 azonos időszakához képest - derül ki az európai autógyártók szövetsége, az ACEA adataiból.

Májusban a legtöbb piac szűkült, a nagyobbak között csupán a brit eladások emelkedtek. Az öthavi adatok alapján kissé más a kép: a németországi statisztika stagnálást, a brit növekedését mutat, miközben a francia és az olasz mínusz már a 20 százalékot közelíti.

Az elmúlt években az EU-hoz csatlakozott 12 ország összesített piaca továbbra is marginális, január-májusban 332 ezer új gépkocsit helyeztek forgalomba, szemben az EU-15 5,1 milliós darabszámával. Igaz, az utóbbi 8,4 százalékkal múlja alul az egy évvel korábbit, míg az előbbi bő 6 százalékos többletet jelent.

Magyarországon 22,8 ezer autóra került rendszám, ami éves szinten 20,4 százalékos emelkedésnek felel meg. (A hazai autóeladásokkal kapcsolatos részletes elemzésünk itt olvasható.) Ezzel a magyar piac az EU legtempósabb bővülését mutatta fel. (Európában Izland az első, közel 77 százalékos ugrással - igaz, ez is csak 3,3 ezer kocsit jelent.) A szlovák és szlovén piac így is néhány ezer darabbal meghaladja a hazait, miközben Csehországban a magyarországihoz képest bő háromszor több autóra, 76,1 ezerre mutatkozott kereslet. A Magyarországéhoz hasonló népességű Görögországban 40 százalékkal zuhantak az eladások, ám így is közel 27 ezer autó talált vevőre.

A vezető gyártók között - minden bizonnyal a hazai piac látványos zsugorodásával összefüggésben - a franciák eladásai kétszámjegyű ütemben estek vissza, de ugyanez igaz a GM-re és a Fiatra is, miközben a VW-csoport esetében csak kismértékű volt a csökkenés. A kisebb szereplők között nagyot lépett előre a Kia, öthavi eladásai negyedével múlták felül az egy évvel korábbit. A Suzuki ugyanakkor folytatta visszaszorulását, és immár csak feleannyi, 70 ezer autót ad el Európában, mint dél-koreai konkurense. Maradva a hazánkban érdekelt gyártóknál, a Mercedes és az Audi is növelni tudta eladásait.

Gyártók rangsora, 2012. jan-máj.
CsoportDarabVált. (%)*Piacrész (%)
VW1 358 984-1,924,1
PSA675 323-14,912,0
Renault469 103-19,48,3
GM463 522-11,28,2
Ford447 952-8,27,9
FIAT375 795-16,66,7
BMW338 718-0,66,0
Daimler284 846+2,05,0
Toyota244 876-4,54,3
Nissan194 413-5,83,4
*2011 azonos időszakához képest

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Blama, 2012.06.16 09:06

Ha egy autó helyett kettőt vesznek, óriási a növekedés.

Ha egymillió autó helyett csak egymillió tízezret, az már aggodalomra ad okot.

Így áll a helyzet.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

levai jozsef, 2012.06.16 07:36

@brunn:brunn!
meg tobb sirast kernek es kevesebb munkat,cselekvest.
szerinted a segelyeket kellene emelni?vagy ujra 13. havi nyugdij kellene?
szerinted a dolgozni akaro es tudo emberek fogjak az orszagot kihuzni a szarbol,vagy az eletukben soha nem dolgozo segelyesek?
milyen felso kasztot alakitott ki a fidesz?
ma kevesebb ado terheli a dolgozni tudokat,csaladosokat,jol keresoket.a tarsadalom leghasznosabb,legproduktivabb retegeit.
ha ugy erzed,hogy te nem tartozol a "felso kasztba",tegy valamit,hogy oda tartozhass!szerinted semmittevessel elfogsz kozejuk jutni?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

aleva, 2012.06.16 06:55

@hadime: Miért nem akarnak a magyar fiatalok vállalkozni, na miért? Mert sokkal könnyebb elmenni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

brunn, 2012.06.15 19:03

A fidesz által kialakított "felső kaszt" (ez nem középosztály!!!) nyilván európai (alsó középosztály)szinten próbál (és tud) vásárolni.

A többiek (a Kaszton kívüliek) pedig elmehetnek... akár éhen dögleni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

hadime, 2012.06.15 13:41

@Borisz1106:
Az államháztartás mérlege szerint az SZAJ bevételek tényadatai:
2010 1767 Mrd.
2011 1382 Mrd.
A különbözet: 385 Mrd SZAJ bevétel csökkenés. Az nem tudom feltűnt-e hogy a 16%-os SZJA következtében eltűnt a progresszivítás a magyar személyi adórendszerból és a családi adókedvezménnyel együtt méretes jövedelem átcsoportosítás történt az alacsony kereseűektól a magas keresetűek felé ami az állam éves SZJA bevételi rublikáiból nem villan ki: nevezetesen a sok szegénytől kicsit elvettek, a kevés gazdagnak odaadták. :) Az átcsoportosítás összegét is hozzászámolják az SZJA "hatáshoz" mivel talált pénz a nagyobb jövedelműek számra ami például megtakarítássá vált.

A munkáltatók nem tudom miért jártak volna rosszul. Válogathatnak a kiszolgáltatott munkanélküli tömegből kemény éhbérre hajazó minimálbérért.

Ha vállalkozásokra gondolsz akkor pedig csökkent a társasági adó a magyar kkv-kat érdeklő bevételi tartományban 10%-ra. Úgye 500 mFt-nál nagyobb bizniszben nem nagyon jeleskedik egy termelékenységben sem vitézkedő minimálbéren foglalkoztató kkv. Ráadásul kaphatott vissza nem térítendő tőkejuttatást EU támogatásba csomagolva. Szép idők járnak arra ha már bevételük nincs ...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html