Mi már tudjuk, ki lesz a foci-világbajnokság hét végi döntőjének győztese - jelenti magabiztosan a Bloomberg videójának kommentátora. Az Adidas. A sportruházati és sporteszközgyártó cég 1954 óta a német válogatott támogatója és a sors úgy hozta, hogy az argentin csapat játékosai is Adidas-mezekben lépnek pályára. Hab a tortán a vállalatnak, hogy a döntő legnagyobb sztárja, az argentin Lionel Messi szintén ügyfelük - és ha még ez sem volna elég, akkor ott a vébé labdája, a Brazuca, amelyet szintén az Adidas szállít.

A sportfelszerelésekkel foglalkozó vállalatoknak minden négy évben meg kell tippelniük, melyek lesznek azok a nemzeti válogatottak, amelyek sokáig szerepelnek majd a futball-világbajnokságon. Ott van a logójuk a mezeken, a nadrágokon, a cipőkön, a táskákon, így nagyon nem mindegy, meddig tudják ezeket a márkajelzéseket a világ legnépszerűbb sporteseményét néző százmilliók szeme elé elé tolni.

A verseny két legnagyobb szereplője a német Adidas és az amerikai Nike. Ez a két vállalat osztozik a világ profi focijához kapcsolódó ruházati és sporteszközbevételek 70 százalékán és ők osztották el maguk között a vébé legesélyesebb válogatottjainak, illetve labdarúgó sztárjainak szponzorálását. Az Adidas idén szinte mindent Messire tett fel,  míg a Nike több vasat tartott a tűzben. Legnagyobb sztárjaik a portugál Ronaldo, az angol Rooney és a brazil Neymar, a csapatok közül Brazília és Hollandia játékosai hordanak Nike-szerelést.

Más és ugyanaz

Míg az argentin szupersztár ott lesz a vasárnapi döntőben, Ronaldónak nem sikerült továbbjuttatnia Portugáliát a csoportkörből és ugyanígy járt Rooney. Neymar súlyos sérüléssel esett ki a játékból - és a Nike pechére ezzel ő is idő előtt tűnt el a tévéképernyőkről -, Brazília megalázó vereséggel vesztette el a vébégyőzelem esélyét, Hollandia pedig szintén "csupán" a harmadik lett.

A nagy cégek küzdelme nem csapatok versenye, hanem stratégiák harca stratégiák ellen. Az Adidas ennek jegyében taposta ki a lehetőséget, hogy a FIFA szponzora legyen. Ennek hozadéka, hogy megalkothatta a világbajnokság Brazuca névre keresztelt labdáját. Ez az a szereplője a sporteseménynek, amely az első meccstől az utolsóig ott pattog az irdatlan nagyságú nézősereg orra előtt. Van azonban hasonlóság is a piaci verseny és a sport között: ugyanazok vonások, a dráma, a meglepetés teszik kockázatossá és egyben széppé a marketinget, mint amiktől igazán jó lehet egy focimeccs.