Jó ára van a legújabb amerikai álomnak

A vártnál sikeresebb volt a Tesla villanyautó-gyártó tőzsdei kibocsátása.
NAPI, 2010. június 29. kedd, 09:00

A tisztán elektromos meghajtású sportautókat gyártó amerikai Tesla Motors Inc., amely 2003-as megalapítása óta még egyetlen negyedévben sem ért el profitot, és a következő években várhatóan továbbra sem lesz nyereséges, a várnál nagyobb összeget gyűjtött be első tőzsdei kibocsátásán (IPO). A cég 13,3 millió részvényt dobott piacra 14-16 dolláros áron, ám 17-et kapott értük. Összesen 226 millió dollár gyűlt össze a cég szütyőjében, amit üzemek vásárlására és esetleg akvizíciókra fordítanak.

A Tesla IPO-ja ötven éve az első ilyen akció volt az amerikai autóiparban - legutóbb 1956-ban a Ford ment a tőzsdére. A cég vezérigazgatója Elon Musk, aki 300 millió dollárt keresett az internetes fizetési rendszert üzemeltető PayPal Inc. eladásán az eBaynak, 70 milliót fektetett az autógyártóba személyes vagyonából. Ő a cég legnagyobb részvényese.

Az elektromos autó az amerikai jövő egyik ikonja az USA-ban. Barack Obama, az USA elnöke ebben a technológiában látja az egyik lehetőségét az ország olajfüggőségének csökkentésére, ennek megfelelően az energiaügyi minisztérium 465 millió dolláros hitellel segíti a Tesla termékfejlesztését.

A 109 ezer dollárba kerülő Tesla roadsterek boldog tulajdonosai között olyan sztárok találhatók, mint Brad Pitt és George Cloony. A vállalat befektetői között van Larry Page és Sergey Brin, a Google Inc. alapítói, az Abu Dzabi állami alap és a Daimler AG. A japán Toyota, a világ legnagyobb autógyártója együttműködésre készül a Teslával, bár ennek részleteiről még nem döntöttek.

A következő éveket a Model S névű, 57-58 ezer dollárba kerülő tisztán elektromos szedán kifejlesztésére fordítja a Tesla. A 2012-re elkészülő autó a tervek szerint 160 mérföldet (257 kilométer) lesz képes megtenni egyetlen feltöltéssel. A cég ebből a járgányból évi 20 ezret akar eladni.

Az Teslák képviselik az elektromos autók extraprémium kategóriáját, míg az év második felében az amerikai piacra kerülő Nissan Leaf és Chevrolet Volt 30 ezer dollár körüli árukkal ehhez képest a szélesebb vásárlóközönségnek is "megfizethető" autót akarják megtestesíteni.

HOZZÁSZÓLÁSOK