A legnagyobb amerikai légitársaságok rekordnagyságú, 420 dolláros pótdíjjal terhelik meg európai járataik utasainak retúrjegyeit, amit az üzemanyagok megállíthatatlannak látszó drágulásával indokolnak. A BestFares.com légi közlekedési weboldal ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a pótdíjak immáron másfélszer nagyobbak három évvel ezelőtti értéküknél, pedig akkor a mostaninál is sokkal többe került a kerozin.

Az elmúlt időszakban megelőzve a béreket az üzemanyag vált a légitársaságok legnagyobb üzemi kiadása. A kerozin január és március között 41 százalékkal, gallononként 2,96 dollárra drágult, így a cégeknek nem maradt más lehetőségük, mint hogy a pótdíjak emelésével próbálják megőrizni a válság után 2010-ben visszanyert nyereséges működésüket - idéz szakértőket a Bloomberg. A cégvezetők arra panaszkodnak, hogy vállalatuk minden erőfeszítését hatástalanná teszi egy olyan tényező - az olaj drágulása -, amire nincs befolyásuk.

Az öt legnagyobb amerikai légitársaság együtt 951 millió dollár veszteséget könyvelt el az első negyedévben szemben a tavalyi 892 millióval. Csak a Southwest Airlines jelentett profitot. Ezen a helyzeten legkönnyebben a pótdíjak emelésével változtathatnak: a jegyárak növelése csak a járatoktól és a menetrendtől függő bonyolult algoritmuson keresztül lehetséges, a pótdíjak viszont adómentesek és nem vonatkoznak rájuk a szerződéses utazási árkedvezmények.

Egyes elemzők ugyanakkor megkérdőjelezik a mostanra kialakult pótdíjakat, mondván: emelkedésük jóval meghaladta az üzemanyagárak növekedését. Van aki szerint ez csalás: 2008 nyarán, amikor az olaj ára 146 dollár felett tetőzött, a londoni járatokon 302 dollárt kértek pótdíjként, míg most 362-őt fizettetnek ki az utasokkal. Sydney esetén 220-500 dollár ez az árpár. Ugyanakkor nehéz a pótdíjak ellen harcolni addig, amíg a cégek ezt a költséget úgy tudják eladni, hogy rajtuk kívül álló tényező okozza, s nem járul hozzá profitjukhoz.