Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Bár világszerte 7 milliárd UnionPay logóval ellátott bankkártya van forgalomban, ebből mindössze 100 milliót bocsátottak ki Kínán kívül, vagyis a versenytársakkal összevetve még kicsi a szerepe a nemzetközi piacon. Ez azonban nem sokáig lesz így, mert a hatalmas kínai piac után a külföldi expanzió a kártyatársaság elsőrendű célja.

A terjeszkedés első lépcsőjét a kínai turisták jelentik Európában is. Az Európába látogató kínai turisták száma a múlt évben újabb rekordot döntött, így nem csoda, ha az UnionPay kártyákat elfogadó kereskedők és az automaták (atm) száma is jelentősen bővült az elmúlt időben. A magyarországi atm-k és pos-terminálok fele már UnionPay elfogadóhelynek számít - az hozzánk látogató kínaiak számát pedig évi 80 ezerre becsülik.

A kártyatársaság 2006 óta van jelen a magyar piacon - eddig főleg a B-Payment/Borgunnal és a Global Payment Europe-al együttműködésben terjeszkedtek. A Budapesten regionális irodával rendelkező Bank of China-val közösen jüan-forint kártyát is kibocsátottak, hogy ezzel is segítsék az ide látogató kínai turistákat. (A társaság jelenleg a közép-kelet-európai térség 16 országában van jelen, és a bankkártyákat elfogadó kereskedők 60 százalékával áll szerződésben - vagyis ennyien fogadják el a UnionPay logoval ellátott bankkártyákat.)

A magyarországi terjeszkedés részleteiről kérdéseinkre csak általánosságokat közölt a társaság londoni központja, de az kiemelték, hogy olyan kiemelt elfogadóhelyekkel is erősítik a kapcsolatot, mint a Gundel étterem vagy a Caprice ékszerbolt. Legutóbb pedig a Budapest Airport jelentette be, hogy elérhetővé teszi az ezekkel való fizetést a repülőtér területén lévő duty free üzletekben.

A nemzetközi színtéren már két évvel ezelőtt is a harmadik legjelentősebb szereplőnek számított az UnionPay. A Nilson Report 2016-os tanulmánya szerint a világ bankkártya piacát darabszám alapján a UnionPay vezeti 53 százalékkal, a Visa 28,9 százalékkal a második, a Mastercard 15,39 százalékkal pedig a harmadik. A harmadik legjelentősebb amerikai cég, az Amex pedig mindössze 1,15 százalékos piaci részesedést tudott elérni a kibocsátott kártyák alapján. (Ez nem csoda, mert az Amex nem a mennyiségre, hanem a magas jövedelmű magánszemélyekre fókuszál.) A UnionPay hitelkártyákkal szinte minden hálózatban lehet fizetni, addig a debit kártyákkal viszont csak a saját hálózaton belül.

A 17 évvel ezelőtt alapított UnionPay már most a harmadik legnagyobb elfogadóhálózattal rendelkezik a világ 164 országában. A piaci expanzió lehetséges iránya a tranzakciós díjak mértéke lehet. A két nagy amerikai kártyatársaság - Visa és Mastercard - ugyanis a készpénzfelvételre és a kártyával történő vásárlásra is magas díjakat számol fel. A Mastercardról például a közelmúltban kiderült, hogy egy 50 eurós bankkártya használat után Hollandiában 10 centet számoltak fel, Lengyelországban viszont ennek éppen nyolcszorosát. A cégre az Európai Bizottság 570 millió bírságot szabott ki a versenyjogi előírások megsértése miatt idén januárban. Az Egyesült Államokban is növekszik az elégedetlenség a magas kártyadíjak miatt. Idén áprilisban például a a Kroger kereskedelmi vállalkozás jelentette be, hogy határozatlan ideig nem fogad el a Visa-kártyákat a 250 tagból álló Smith's üzletekben.

Tavaly év végén már 9,4 millióra nőtt a hazai kibocsátású bankkártyák száma. de míg a hitelkártyák száma egy év alatt 12 ezerrel darabbal csökkent, addig a betéti (debit) kártyák 200 ezerrel gyarapodtak. A teljes bankkártya állomány 86 százaléka tartozik a debit kártya kategóriájába. A kereskedelemben üzemelő elfogadóhelyek - úgynevezett pos-terminálok - száma hazánkban 145 ezer, de itt csekély mértékű növekedést regisztrált a Magyar Nemzeti Bank 2018-ban. A tavalyi utolsó negyedévben minden eddiginél nagyobb volt a kártyás vásárlások száma: megközelítette a 209 millió darabot. A vásárlási forgalom tavaly 5450 milliárd forintra emelkedett - ez 23 százalékkal haladja meg a 2017-es adatot.