Kemény vádak érték a Teslát - jobban szennyez, mint bárki hinné?

A Morgan Stanley bankház nemrégiben közzétett elemzése azt állítja, hogy a napjaink egyik sztárbefektetésének számító Tesla és elektromos autóinak működése valójában rengeteg környezeti kárt okoz, mivel a gyártás során több károsanyag keletkezik, mint amennyit az autók megtakarítanak. Egy amerikai tudósokból álló szervezet szerint ugyanakkor ez hibás állítás - írja az NRG Report.
K. Kiss Gergely, 2017. augusztus 30. szerda, 06:20
Fotó: MTI/EPA

A Morgan Stanley augusztus közepén 39 olyan részvényt nevezett meg, amelyeknél a nyereség több mint felét a klímaváltozásra adott hatékony megoldásokból szerzik, így a tudatos befektetők kedvelt célpontjai, mindamellett, hogy komoly hasznot is hajtanak - idézi a portál.

A bank különböző mérőszámok segítségével elemezték az egyes cégeket, például a gyártás, vagy szolgáltatás végzése során kibocsátott széndioxid mennyisége, vagy egyéb olyan másodlagos, harmadlagos adatok alapján, ami a gyártás, szolgáltatás közben környezetvédelmi szempontokból felmerül.

Ez az a pont, ahol a Tesla teljesítménye elégtelennek bizonyult, hasonlóan egyébként lítium akkumulátorok gyártásával foglalkozó kínai Guoxuan High-Tech vállalathoz. A Morgan Stanley szerint ugyanis igaz ugyan, hogy e két cég által gyártott termékek csökkentik a járművek közvetlen széndioxid kibocsátását, az előállításukhoz ugyanakkor villamos energia szükséges és mivel mindkét országban - az Egyesült Államokban és Kínában is - még mindig nagy arányú a fosszilis energiahordozók elégetésével termelt elektromos áram részesedése - 72, illetve 75 százalék -, ezért a villamosenergia-termelés során a légkörbe kerülő károsanyag mennyisége is jelentős. Más szóval, ezen termékek gyártásakor jóval nagyobb a környezetszennyezés, mint amennyit a végtermékek használatával meg lehet spórolni.

Vagy mégsem?

Többek közt éppen a hiányos adatokra hivatkozva jelentette meg kételyeit a Morgan Stanley állításaival kapcsolatban az amerikai Union of Concerned Scientist (UCSUSA) nevű, tudósokból álló szervezet egy augusztus 21-i blogbejegyzésben. A szervezet azt állítja, hogy a Morgan Stanley elemzői tévednek, mivel rossz következtetéseket vonnak le.

Az akkumulátorok gyártása során keletkező kibocsátást vizsgálva pedig az UCSUSA arra jutott, hogy az elektromos autók teljes élettartamuk alatt jóval több kibocsátást takarítanak meg, mint amennyi a gyártás miatt kerül a levegőbe. Egy Tesla Model S típusú autó a teljes élettartama során pedig 53 százalékkal kevesebb károsanyagot bocsát ki, mint egy átlagos benzinüzemű autó, természetesen itt is figyelembe véve a gyártás során keletkezett szennyezést.

Az UCSUSA szerint az Egyesült Államokban a villamosenergia-termelésben nem a bankház által közölt 72, hanem 65 százakék származik fosszilis tüzelőanyagok elégetéséből, a szén aránya pedig a 2006-is 50 százalékról mára 31 százalékra csökkent. A szervezet megjegyzi, hogy a fosszilis- és a szénalapú áramtermelés is jelentősen visszaesett az elmúlt egy évtized során és ha a jövőben tovább növelik a megújulók arányát a villamosenergia-termelésben, az elektromos autók a jelenleginél is kevésbé járulnak majd hozzá a környezetszennyezéshez.

További részletek az NRG Report honlapján.

A Napi.hu együttműködik az NRGReport.com portállal.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Bahnsteig_Eins, 2017.08.30 14:46

@palm: Pontosan. Száz évvel ezelőtt már minden harmadik gépjármű elektromos hajtású volt, ezt próbálják most valami forradalmi technológiaként eladni a birka népnek. (James Watt már akkor megmondta hogy az aksifejlesztés zsákutca.) Piramisjáték, parasztvakítás a nagystílű Musk szélhámos vezetésével, aki 14 év alatt egy cent profitot sem tudott termelni, csak az állami támogatások milliárdjait lenyelni, de persze még mindig újabb és újabb tőkére, kölcsönre van szüksége, mint minden más piramisjátékban, ugye.

ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

palm, 2017.08.30 13:29

Az a helyzet, hogy a Tesla önmagában egy vicc. Ezt úgy értem, hogy semmilyen lényegi technológiai áttörést sem hoztak, az egész elve kimerül annyiban, hogy belepasszíroztak kb. 10000 darab 18650-es lithium akkut az autóba, és kész. (egy-két trükköt bevetettek még, hogy ne dögöljön meg a cella 300 ciklus után, de ezek sem eget rengető dolgok)

Az eredeti Morgan S. cikk, meg az arra írt reakció is sajnos csak a széndioxiddal foglalkozik. De nem ez az egyetlen gond a lítium akku gyártással, hanem az, hogy közben rengeteg mérgező vegyi anyag kerül be a vizekbe, meg a talajba is. Így aztán valóban nem biztos, hogy az elektromos autók globálisan kevésbé szennyeznek, csak a szennyezés túlnyomó része áthelyeződik Indiába, Kínába.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html