Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
A hazai közvélekedéssel ellentétben messze nem a közép-kelet-európai országok a legfertőzöttebbek járműlopások tekintetében. A legtöbb autó Észak- és Nyugat-Európában tűnik el: Nagy-Britanniában, Franciaországban vagy Olaszországban százezrével lopják a kocsikat, a legsűrűbben pedig Svédországban és Dániában kél lába az autóknak - derül ki a Secret Control GPS Kft. által közölt statisztikákból.

Ehhez képest Kelet-Európa, azon belül például Magyarország statisztikái igazán kedvezőek. Itthon ugyanis - a „jármű önkényes elvétele” elnevezésű cselekményeket is beszámítva - nem egészen 8 ezer ilyen bűntett történt 2009-ben, ami nem mellesleg majdnem ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban.


Igaz azonban az is, hogy a nyugati országokban sokkal több az autó. Míg Magyarországon ezer embernek 360 autója van, addig például Nagy-Britanniában több mint 500, Olaszországban pedig majdnem 700. A nyugati járművek alacsony, 5-6 éves átlagéletkora is vonzó a tolvajok számára, szemben a hazai 11 évvel, vagy a - lopásokkal még kevésbé fertőzött – romániai 12-13 évvel. Ha ehhez hozzáadjuk a fejlett államok központi fekvését és határainak teljes átjárhatóságát, nagyjából értjük, miért tűnik ott el lényegesen több autó.

Kattintson a nagyításhoz!


Felborítja viszont a sorrendet, ha azt vizsgáljuk, hogy az egyes országokban az autók mennyiségéhez képest mekkora az ellopott járművek száma.
 
Kattintson a nagyításhoz!

Ebből a szempontból Svédországban és Dániában lopják el a legsűrűbben az autókat, ezer autóból 11,5 illetve 10,4 darabot tüntetnek el a tolvajok, míg a lopás darabszámában vezető Olaszország, Franciaország és Nagy-Britannia, hátrébb csúszik 7,7, 7,3 és 6,5 értékekkel.

Bár hazánkban bármilyen összevetésben viszonylag kevés autót lopnak, annak több mint kétharmadát a fővárosból kötik el, tehát Budapest ebből a szempontból igen fertőzött hely. A helyzet más nagyvárosokban is hasonló. Már-már legendásan kockázatosak a déli nagyvárosok, Nápoly, Marseille vagy Athén, de Amszterdam, Párizs, Stockholm és Koppenhága értékei is a legrosszabbak közé tartoznak.

A trend ugyanakkor rohamos csökkenést jelez; azokban az államokban, ahol rendelkezésre állnak összehasonlító adatok, mindenütt a lopások számának folyamatos esése figyelhető meg. Ez alól Törökország az egyetlen kivétel, ahol évi 7-8 százalékkal nő a járműlopások mennyisége.