Kiderült: nem elég biztonságos a Dacia Duster

A biztonságnak ára van, nem meglepő tehát, hogy a nagy népszerűségnek örvendő fapados román terepjáró leszerepelt a törésteszteken.
Túrós-Bense Levente, 2011. február 23. szerda, 16:03

A Dacia autógyár legújabb, Duster nevű szabadidős terepjárója mindössze három csillagot kapott az Euro NCAP (ENCAP) töréstesztjén, amivel messze alulmarad az azonos kategóriába tartozó versenytársaitól. Sajnálatos, hogy az anyacég nem fordít elegendő figyelmet a Dacia márkanév alatt forgalmazott gépkocsik biztonságára, mint ahogyan teszi azt a Renault néven értékesített gépkocsik esetén - áll az ENCAP közleményében.

A szakértők szerint a román fapados felnőtt utasai 74 százalékban védettek, a gyerekek biztonsága 78 százalékot kapott. A robusztus külső a gyalogos számára a legveszélyesebb, egy baleset esetén ugyanis az elgázolt felnőtt személynek mindössze 28 százaléknyi esélye van a túlélésre - derül ki az ENCAP jelentésből. Lesújtó minősítést kapott az autó a beépített biztonsági rendszerekre is, a Dusterből ugyanis hiányzik a fékrendszerre épülő elektronikus menetstabilizátor (ESC - Electronic Stability Control) és a sebességhatároló is, a százalékos biztonsági szint ezért alig 29 százalék.


A frontális ütközésnél viszonylag jól viselkedett a Duster, ám szinte minden esetben kinyílt a csomagtartó ajtaja, ami biztonsági szempontból negatívumnak számít. A tesztek során kiderült, hogy mind az első üléseken mind pedig a hátul utazók mellkasa csak viszonylag védett, a combcsont és a térd azonban teljes biztonságban van. A legveszélyesebb hely a gépkocsiban a vezetőoldali ülés, a szekértők ugyanis a műszerfal kialakítását a biztonságra nézve kockázatosnak minősítették. 

Az ENCAP által tesztelt gépkocsi egy 1,5-ös DCi Laureate modell volt. Korábban a többi Dacia modell is hasonlóan vizsgázott.

A Dacia modelljei hihetetlen népszerűségnek örvendenek Európa-szerte, az egyre növekvő kereslet miatt a megrendelt Dusterekre például nem ritkán fél évet is várni kell. A román autógyár tavaly közel 350 ezer gépkocsit értékesített, ebből 110 ezret Franciaországban és több mint 40 ezer Németországban vásároltak meg. Tavaly Romániában alig több 106 ezer új gépkocsit értékesítettek 18,3 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az eladott terepjárók száma eközben 21 százalékkal 12256-ra nőtt, elsősorban a Duster piacra dobásának köszönhetően. A román 4x4-es piaci részesedése 40 százalék föle emelkedett - derül ki a gépjárműgyártók és importőrök (APIA) adataiból.

Magyarországon idén januárban 62 Duster talált gazdára.

HOZZÁSZÓLÁSOK