Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A foci-világbajnokság szponzori támogatásokból származó bevétele alacsonyabb lesz az idei oroszországi rendezvényen, mint amekkora négy évvel ezelőtt Brazíliában volt - idézte a Nielsen Sports piackutató cég számítását a BBC. Az akkori 1,629 milliárd dollárral szemben most 1,450 milliárddal (közel 400 milliárd forint, a budapesti 4-es metró költségét közelítő összeg) kell beérnie a FIFA-nak. A 2015-2018-as periódus "fociipari" teljesítményét nehezebb volt eladni a szponzoroknak, mint korábban.

A piackutató cég megállapítása szerint számos régi támogatója elhagyta a labdarúgást, amelyek helyét kínai jelentkezők vették át, majdnem kitöltve az űrt, amit maguk után hagyták. A távozók (a Johnson & Johnson, a Castrol és a Continental) elsősorban a FIFA-t megrázó 2015 tavaszi korrupciós botrány miatt fordítottak hátat a világbajnokságnak. Ezzel egyidejűleg Kína legnagyobb kereskedelmi ingatlanokkal foglalkozó cége, a Wanda Group bekerült a világszervezet hét hivatalos partnere közé.

Joghurtot a rajongóknak!

A Wanda kezében van az InFront Media sportmarketing cég, amely birtokolja a 2018-as és a 2022-es világbajnokság médiajogait 26 ázsiai országban. Az idei vébé öt hivatalos szponzorából három, a tévé- és hűtőszekrénygyártó Hisense, az okostelefon-fejlesztő Vivo és a tejtermékekkel foglalkozó Mengniu kínaiak. Az utóbbinak exkluzív joga van a joghurtitalok és a fagylaltok értékesítésére az oroszországi rendezvény stadionjaiban.

Vébéhőemelkedés a tőzsdén

A vébét szponzoráló cégek közül az Adidas és a China Mengniu Dairy tőzsdei árfolyamát mozgathatja meg a rendezvény - vélik a Saxo Bank elemzői.. A sportszergyártó eladásaira gyorsan hat a világbajnokság sikere vagy ennek ellenkezője. Ez nehezen előre jelezhető árfolyamváltozást okozhat. A China Mengniu Dairy helyzete valamivel bonyolultabb. A társaság óriási reklámkampánnyal használja ki, hogy a világbajnokság hivatalos ivójoghurt- és jégkrémszállítója. A világbajnokság a teljes kínai online hirdetési piacra kihathat. A legnagyobb kínai keresőoldal, a Baidu (és partneri hálózata), valamint az online és mobilhirdetések piacán gyorsan növekvő Tencent lehetnek a nyertesei a rendezvény pozitív hatásának.

Természetesen a sportfogadási társaságok is "részt vesznek" a világbajnokságon, és reménykednek a bevételeik felfutásában. Néhány nagy sportfogadási cég, amelyek részvényei nyilvánosan forognak: GVC Holdings, William Hill, Playtech, Kindred Group és Betsson. Érdekes, hogy a sörgyártók eladásain alig dobnak valamit a labdarúgóvébék. A szakértők most sem számítanak arra, hogy megtörik ez a hagyomány.

A vébé támogatói bevételeinek majdnem negyven százaléka Ázsiából érkezett. Az afrikai cégek, amelyek a 2010-es dél-afrikai rendezvényt lelkesen támogatták, illetve a dél-amerikaiak, amelyek a brazíliai vébében láttak fantáziát négy éve, most elmaradtak.

Kínában egyre népszerűbb a futball, ami arra ösztönzi a pekingi vezetést, hogy a lehető leghamarabb megszerezze egy világbajnokság rendezési jogát. (A következő lehetőség a 2022-es katari vébé után, 2026-ban kínálkozik erre.) A Nielsen adatai szerint 2013-ban a kínai városlakók 27 százaléka érdeklődött ez iránt a sport iránt, ami 2017-re 32 százalékra ment fel és a focit szeretők jellemzően fiatalabbak 34 évesnél.

Vissza a rekordokhoz!

A FIFA abban bízzik, hogy az átmeneti visszaesés után újra rekordokat dönthet a szponzorációs bevétel. Ez megalapozott lehet, ha figyelembe vesszük az elképesztő fejlődést, amelyet két évtized alatt ez a sportgazdasági tevékenység elért. A FIFA 2015-2018-as négyéves ciklusában befolyt bevételei több mint kétszeresen haladták meg az 1999-2002-es időszakban összegereblyézett összeget.

A világszervezet már a 2022-es vébén növekedést akar elérni a 2018-as számokhoz képest. Minden bizonnyal arra számítanak, hogy a közel-keleti vállalatok, márkák hasznot akarnak majd húzni abból, hogy régiójukban tartják a világ legnépszerűbb sporteseményét. Emellett sokat várnak a FIFA 2 modernizációs programtól, amelyet 2016-ban hirdetett meg Gianni Infantino, a szervezet elnöke.

Ez egyebek mellett új standardokat vezet be az pénzáramlások és a szervezet vezetésének átláthatóbbá tétele érdekében. Befektetéseket ígér a futball fejlesztésébe és a bővíteni akarja a sport iránt érdeklődők játéklehetőségeit. A női focisták számát világszinten a jelenlegi duplájára, 60 millióra akarják növelni 2026-ra.

Gigantikus haszon és veszteség

A 2014-es labdarúgó-világbajnokság összesen 4,8 milliárd dollárt hozott a FIFA konyhájára, amellyel szemben 2,2 milliárdos kiadás állt - idézte a szervezet beszámolóját a Business Insider. A tévéközvetítési jogokért 2,4 milliárdot söpörtek be, a szponzorációból 1,6 milliárdot, a jegyeladásból 527 milliót. A kiadási oldalon a résztvevő csapatoknak adott 476 millió, a tévéprodukciókra költött 370 millió, a helyi szervezőknek átutalt 453 millió, illetve a Brazíliának fizetett 100 millió dollár rendezési díj voltak a legnagyobb tételek. A FIFA nem járult hozzá a stadionok és a rendezés valódi költségeihez.

Brazíliának 15 milliárd dollárjába került a focivébé (ez meghaladja a paksi bővítésre adott orosz hitel összegét), amelynek kilencven százalékát az adófizetők pénzéből állták. Ebből 3,6 milliárd ment el 12 stadion és más ingatlan építésére és felújítására. A stadionok - a jóslatoknak megfelelően - kísértetkastéllyá váltak az esemény után: például a Manaus városában lévő Arena Amazoniában csupán 11 rendezvényt tartottak a vébét követő öt hónapban. Az óriási szegénységgel küszködő országban 2013-ban tüntetések indultak a foci-világbajnokság csillagászati költségei miatt.

A fotó forrása: Lluis Gene/AFP