A londoni gazdasági napilap név nélkül idézett forrásai szerint a Nissan a kormánnyal folytatott tárgyalásokon közölte, hogy kész spanyolországi és franciaországi üzemeibe áthelyezni nagy-britanniai gyártókapacitását, és ez a brit üzemek bezárásához vezethet.

A Nissan a héten bejelentette, hogy az északkelet-angliai Sunderlandben működő üzemében kezdi meg az új Qashqai, illetve X-Trail modellek gyártását.

A közlemény szerint a döntés előzményeként a brit kormány kötelezettséget vállalt annak biztosítására, hogy a sunderlandi üzem működése a jövőben is versenyképes marad, és ez lehetővé teszi, hogy a Nissan újabb beruházásokat hajtson végre az angliai gyárban, megőrizve az itt dolgozó több mint hétezer alkalmazott munkahelyét.

A miniszterelnöknek köszönték meg

A közlemény nem részletezte, hogy London milyen biztosítékokat adott a Nissannak. Carlos Ghosn, a Nissan elnök-vezérigazgatója a kommünikében ugyanakkor személyesen Theresa May brit miniszterelnöknek köszönte meg a brit autóipar iránti "elkötelezettségét".
Ghosn nem sokkal korábban személyesen kereste fel Theresa Mayt a Downing Streeten, de arról a találkozóról sem hangzottak el hivatalosan részletek.

Ghosn néhány héttel a brit kormányfővel tartott megbeszélése előtt még azt helyezte kilátásba, hogy a Nissan nem hajt végre több beruházást sunderlandi üzemében, hacsak a brit kormány nem ad biztosítékokat a brit EU-tagság megszűnése után esetleg érvénybe lépő vámok költségemelő hatásainak kompenzálására.

A Financial Times szombaton idézett forrásai szerint a japán cég nemcsak hogy felfüggesztette volna legnagyobb angliai telephelyének bővítési beruházásait, de át is telepítette volna az ottani gyártókapacitást a kontinensre, gyakorlatilag bezárásra ítélve a sunderlandi gyárat.

A Nissan a legnagyobb autóipari vállalat Nagy-Britanniában. Sunderlandi üzeme 1986-ban nyílt meg, és azóta csaknem 9 millió jármű készült itt; ezek 80 százaléka külföldi piacokra került. A japán járműipari csoport eddig 3,7 milliárd font (1300 milliárd forint) értékű beruházást hajtott végre sunderlandi gyártóközpontjában. A cég adatai szerint a hétezer közvetlen alkalmazott mellett a sunderlandi Nissan-gyártól 28 ezer további brit munkahely függ a beszállítói hálózatban.

Biztosítékokat követelnek

A Financial Times szerint a Nissannal kötött, egyelőre ismeretlen tartalmú megállapodás óta a Nagy-Britanniában letelepedett más, rivális járműgyártók is biztosítékokat követelnek Londontól arra, hogy a brit EU-tagság megszűnése nem okoz nekik versenyképességi hátrányt.
A brit kormány azt mindenesetre cáfolta, hogy közvetlen pénzügyi segítséget ígért volna a Nissannak az angliai gyártás fenntartása fejében.

Greg Clark, az üzleti ügyek minisztere az erről szóló sajtóértesülésekre reagálva a BBC-nek a minap kijelentette, hogy London "nem adott át semmiféle csekket" a japán cégnek. Clark sem árult el azonban részleteket arról, hogy a brit kormány miről állapodott meg a Nissannal.

A brit gazdaság nagy ágazati szervezetei nemrégiben nyílt levélben figyelmeztették a brit kormányt arra, hogy ha Nagy-Britannia kedvezményes kereskedelmi megállapodás nélkül távozik az EU-ból, akkor az EU-piacra irányuló brit áruexport 90 százalékát vámok terhelhetik. Az aláírók szerint ez a brit élelmiszeriparnak 20 százalékos, a brit autóiparnak 10 százalékos költségtöbbletet jelentene.