Még az eurózónában tapasztalhatónál is nehezebb év vár Magyarországon a bankokra - véli Seregdy Tamás, az Ernst & Young üzleti zanácsadási szolgáltatások üzletágának igazgatója. Egyrészt hazánkban várhatóan tovább csökken a hitel-betét arány, tovább folytatódik a banki hitelportfóliók kedvezőtlen alakulása, a hitelkihelyezés csökkenése, másrészt Magyarországon továbbra is magasabb az adóterhelés, mint az eurózónában, amelynek mérleghatása komoly kihívás elé állítja a pénzintézeteket - véli az E&Y szakembere.

A jelenlegi helyzetben szemléletváltásra van szükség a pénzügyi szektorban, minden eddiginél proaktívabb ügyfélmenedzsmentet kell kialakítaniuk a bankoknak. Seregdy kiemelte: a proaktív ügyfélkezelés részeként már a kisvállalati ügyfelek is egyre inkább saját működésük mélyebb, a kockázati szempontokon túlmutató megértését igénylik. Mindez elősegítheti a finanszírozási döntéseket, ugyanakkor jelentős belső átalakulást igényel a bankok részéről - tette hozzá.

Rekordot dönthetnek a bedőlt hitelek

A nem teljesítő hitelekkel kapcsolatos kilátások tovább romlottak az eurózónában. Az előrejelzések szerint a bedőlt hitelek aránya 2012-re vonatkozóan elérheti a 6,8 százalékot, 2013-ban pedig a 7,6 százalékos rekordszintre emelkedhet - derül ki az E&Y legfrissebb jelentéséből. A 2011-es és 2012-es drasztikus csökkenés után, idén további, 1,2 százalékos visszaesés várható a fogyasztói hitelek területén. A gazdasági környezet javulásával azonban 2014-ben már növekedés várható, amely elérheti az 1,5 százalékot.

A vállalati hitelezés tekintetében idén átlagosan 0,2 százalékos visszaesés prognoztizálható az eurózónában, de 2014-ben már jelentős javulással számol az E&Y előrejelzése, a bővülés elérheti a 2,9 százalékot.

Mélyreható reformok kellenek

A bankoknak a következő hónapokban mélyreható reformokat kell véghezvinniük, hogy hosszútávon is biztosíthassák sikeres működésüket. Az E&Y ennek keretében alapos szervezeti átvilágítást, a belső vállalati kultúra és viselkedés megáltoztatását, termékskálájuk és árazási stratégiájuk felülvizsálatát, valódik és mélyreható átstrukturálást, az egyes piacokon a fizikai és virtuális jelenlétük áttekintését, teljes cégre kiterjedő technológiai megoldások bevezetését, a mobilfizetés világára egy hatékony stratégia kidolgozásár javasolja, illetve azt, hogy a hírnév visszaszerzésére és megőrzésére fektessenek nagy hangsúlyt, alkalmazkodjanak jobban a fogyasztói elvárásokhoz és nyújtsanak személyre szabott szolgáltatásokat.