Elviszi-e a járvány a Wizz Airt? - Így látja a cég vezére

A koronavírus-járvány miatt jelentősen visszaesett az utazási kedv, de nyárra normalizálódhat a helyzet - véli Váradi József. A Wizz Air vezérigazgatója ugyanakkor arra is számít, hogy az egész légi ipar veszteségbe fordul, de ebből a válságból a Wizz Air megerősödve fog kijönni. A kereslet csökkentésével a kapacitások is zsugorodnak, amihez az emberi erőforrást is igazítják, de Váradi szerint ennek ellenére mégsem terveznek leépítést.
Szabó Zsuzsanna, 2020. március 16. hétfő, 14:19
Fotó: Napi.hu

Amikor ilyen sokkszerű hatás érte az emberiséget és az iparágat, hat hónap alatt lecsengett - nyilatkozta az Indexnek adott interjújában Váradi József, a Wizz Air igazgatója, aki nagyjából hasonló forgatókönyvre készül most is. Azt várja, hogy április végére Európában és Észak-Amerikában is - Kínához és Dél-Koreához hasonlóan - "kontroll alá" kerülhet a járvány és nyárra normalizálódik a helyzet. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy ez nem biztos, hogy minden régióra és minden légitársaságra ugyanúgy igaz lesz, de rendszerszinten normalizálódni fog a piac.

Az utazási kedvben jelentős a visszaesés látható, 20-25 százalékkal beesett a piac márciusban, és Váradi szerint ez talán még erősebb lesz áprilisban. Azt várják azonban, hogy májustól már a tendencia visszafordul és júniusra a kereslet el fogja érni a normál szintet. Az egész iparágra nézve a vérveszteség globálisan 40-60 milliárd dollárra (12,3-14,4 ezer milliárd forintos - a szerk.) tehető, miközben a légiközlekedési szektor nagyjából 40 milliárd dollár profitra képes. Vagyis Váradi szerint lehet, hogy veszteségbe fordul az iparág egésze.

A Wizz Air jól áll

A Wizz Air azonban jól áll: a sokk átvészelése most likviditási kérdés. A vezérigazgató optimizmusát arra alapozza, hogy a Wizz Air 1,5 milliárd euróval indul neki a válságnak, iparági tanulmányok szerint pedig likviditás, fizetőképesség szempontjából a Wiz Air az egyik legerősebb légitársaság a világon.

Tehát ha ez a válság nagyon fáj, akkor a többieknek sokkal jobban fog fájni, mint nekünk. Ha nem repülünk egy darab utat sem, akkor is nagyjából három évig tudnánk magunkat finanszírozni

- mondta a vezérigazgató, aki szerint számos versenytársnak csak 1-2 hónapos likviditása van, sokan már most hiteleket próbálnak szerezni a piacon, kormányokkal tárgyalnak pénzügyi segítségért, mert különben nem tudják túlélni ezt a helyzetet. Emiatt azt várja, hogy a gyengébb légitársaságok eltűnnek vagy tovább gyengülnek, az erősebbek viszont lényegesen jobb piaci pozíciókkal tudnak majd nekifutni a válság utáni helyzetnek.

Lesz-e leépítés a Wizz Airnél?

Váradi arra a kérdésre, hogy lesz-e leépítés a légitársaságnál, azt válaszolta, hogy "ahogy csökken a kereslet, úgy csökkentjük a kapacitásainkat, ehhez csökkentjük az emberi erőforrást is. De nem lesz leépítés, nem is tervezünk ilyesmit." Aztán felvázolta, hogy a válságos időszakot a szabadságok elosztásával, akár fizetés nélküli szabadságokkal próbálják áthidalni, vagy azzal, hogy a pilóták és az utaskísérők kevesebbet fognak repülni első félévben, mint a másodikban. "Mivel pedig tudjuk, hogy a kollégáink többet fognak repülni később, kevesebb embert fogunk felvenni második félévben" - tette hozzá.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK