A probléma, amit mindenki ismer, mégis sok fejtörést okoz

Bár egyre több vállalatvezető érzi úgy, hogy cége felkészült a mai kor digitális kihívásaira, a helyzet nem ennyire egyszerű. Az IT-szakembereknek például már teljesen más a véleménye.
Dzindzisz Sztefan, 2018. július 11. szerda, 10:27

Miközben a közgazdászok 4 százalék feletti éves növekedést várnak a közeljövőben, a cégvezetők ennél óvatosabbak - mondta a KPMG Global CEO Outlook 2018 című kiadvány bemutatóján Robert Stöllinger, a KPMG Magyarország vezérigazgatója. A különbség oka az lehet szerinte, hogy a vezérigazgatók közelebb állnak a gazdasághoz, nem csak a makroadatokat elemzik.

A cégvezetők ugyanakkor a saját cégükkel kapcsolatban optimisták - emelte ki Stöllinger, aki szerint immár a vezérigazgatók 90 százaléka véli úgy, hogy a következő három évben növekedni tud majd a cége. "Kicsit talán sok az optimizmus, 10 éve is ez volt, akkor is mindenki egyre nagyobb kockázatot vállalt." - kommentált az KPMG vezetője. Igaz, a cégvezetők 55 százaléka úgy látja, hogy ez a növekedés 2 százalék alatt marad év/év alapon. Jó hír ugyanakkor, hogy vélhetően tovább bővül majd a munkaerőpiac, a válaszadók ugyanis 6 százalékos létszámbővüléssel számolnak.

A legnagyobb kihívások között sokan a demográfiai kihívásokat említették, de a kiberkockázat is sokaknak okoz fejtörést, ahogy a geopolitika - még úgy is, hogy a felmérés a vámháborúk kitörése előtt készült - sem kedvez a nemzetközi vállalatoknak. Az IT-t érintő kockázatok az utóbbi egy évben jelentősen megnőttek, a hatodik helyről a másodikra kerültek fel. "A cégvezetők szerint jól felkészültek a támadásokra, ám a IT-szakértők már nem ennyire optimisták." - hangzott el. A válaszadók mintegy fele szerint immár nem az a kérdés, hogy lesz-e kibertámadás, hanem az, hogy mikor következik be. "A félelem nem a lopástól van, hanem leginkább attól, hogy ezáltal csökken a vállalat reputációja és az ügyfelek inkább másik szolgáltatót választanak" - emelte ki Stöllinger.

Arra viszont egyre több vezérigazgató jön rá, hogy digitalizáció elkerülhetetlen, "a digitális szaktudást mindenkinek magáévá kell tennie" - ennek megfelelően 95 százalékuk úgy látja, hogy ez inkább lehetőség, mintsem veszélyforrás.

Ez még akkor is igaz, ha a felmérés szerint a válaszadók 33 százaléka is elismerte, hogy érte őt valamiféle támadás az elmúlt két évben - tette hozzá Kórász Tamás, a KPMG Magyarország IT tanácsadó partnere, majd kiemelte: ez akár magasabb szám is lehet, hiszen sokszor előfordul az is, hogy a cég maga észre sem veszi, hogy támadás áldozata lett, de az is, hogy megpróbálja eltitkolni - épp az előbb említett reputációvesztés miatt. "Az IT-soknak mindössze 22 százaléka mondja azt, hogy a cége felkészült a kibertámadásokra. Ez az arány az elmúlt években nemhogy nőtt volna, de még csökkent is" - mondta Kórász, aki szerint ugyanakkor egyértelműen nőnek az IT-biztonságra költött pénzek.

Minden országban digitalizálódik a fogyasztás, persze országonként jelentős eltéréseket láthatunk - mondta Müller Zsolt, a KPMG Magyarország retail szektorért felelős igazgatója. Kínában például egy másik KPMG-felmérés szerint 71 százalék inkább pénztárcáját veszítené el mint mobilját. Az USA-ban ez csak 30 százalék. "Ennek oka, hogy néhány országban átugrottak néhány fázist, így az ázsiai országban a digitalizáció hirtelen robbant be" - emelte ki a szakértő.

"A nagyvállalatok izgulnak. Ennek jelen, hogy az elmúlt másfél évben számtalan nagy multinacionális vállalatnál történt vezetőváltás. Ők sem tudják, hogy mi fog történni pár év múlva." - adott egy képet a bizonytalanságról Müller. Sokan nem tudják már követni a fiatal generáció fogyasztói szokásait - elég például arra gondolni, hogy a Netflix, HBO, Uber mennyire átalakította az addigi fogyasztói szokásokat.

Ráadásul a mostani fiatal generáció lesz az, amely hamarosan a legnagyobb költőerővel fog rendelkezni, így nem csoda, hogy a cégek próbálnak megfelelni az új trendeknek - emelte ki Müller. Sokan például az úgynevezett push kommunikációban hisznek, mely során az üzenetet mindenhova el kell juttatni. A pull típusú kommunikáció során már próbálják megérteni a vásárlói igényeket, ezeket személyre szabni a digitális térben. "Itt véget is ér a lehetőségek tárháza, bár létezik a predict kommunikáció, mely során komplex adatok alapján határozzák meg az igényeket, mielőtt azok kialakulnak. Ez egyelőre inkább a jövő, mintsem a jelen lévő valóság." - mondta Müller.

Az itthoni cégek közül kevésre jellemző, hogy valóban felkészült a digitális kihívásokra, azok közül is a többség nemzetközi hátterű. Azt látni, hogy a magyar cégek felismerték a problémát, ám a lépések megtételével egyelőre lassan haladnak. Egyes területeken akár több éves lemaradás is lehet látni - mondta Rakó Ágnes, a KPMG Magyarország Smart Digital Finance területért felelős partnere. A szakember szerint a védekezés egyik formája, hogy a machine learninget beépítik a pénzügyi folyamatokba. Ezzel ki lehet kerülni, hogy IT-szakemberekké váljanak a dolgozók, bár szükség lenne arra, hogy mindenki átlássa a teljes folyamatokat, így lehetne ugyanis nőni a biztonságot.

A digitalizáció és internet elterjedtsége Magyarországon elképesztően jó, sok terület van, ahol Európa élmezőnyébe tartozunk. Ilyen például az érintésmentes kártyás fizetés, amivel már Németország előtt is járunk - mondta Müller.

Fotó: Shutterstock

HOZZÁSZÓLÁSOK