Leáldozóban az LCD-tévék csillaga

Az idei karácsonyi szezonban már nem a lapostévék és a számítógépek lesznek a slágertermékek, hanem az okostelefonok, az érintőképernyős pc-k és az e-könyvolvasók - legalábbis az USA-ban. Ehhez képest a hazai piac többéves lemaradásban van.
NAPI, Leszák Tamás, 2010. szeptember 16. csütörtök, 05:30
Fotó:

Az idei karácsonyi szezonban a boltok kínálatán is tetten érhető lesz a fogyasztói elektronikai piac gyors és drámai változása, a kirakatokban várhatóan az okostelefonok, az e-könyvolvasók és az érintőképernyős számítógépek kerülhetnek a fő helyekre - derül ki a Wall Street Journal (WSJ) összeállításából.

Ezek a változások a fogyasztói elektronikai cikkek legnagyobb amerikai forgalmazója, a Best Buy bevételei adataiban is tetten érhetőek. A cég épp most formálódik át a mobileszközök specialistájává azután, hogy évtizedekig a nagyképernyős tévéújdonságokra, asztali számítógépekre és hifiberendezésekre koncentrált.
A kereskedelmi lánc azt közölte, hogy az ünnepi szezonban többek közt az Apple iPad táblaszámítógépére, az Amazon Kindle nevű e-könyvolvasójára fog koncentrálni, az üzletek közepén pedig olyan játszóteret alakít ki, amelyeken a Sony és a Microsoft mozgásérzékelős videojátékait lehet majd kipróbálni.

Minderre azután kerül sor, hogy a cég már elkezdte a visszavonulást a mozifilm-dvd-k és zenei cd-k piacáról, mert a fogyasztók mindinkább az online beszerzési források felé fordultak.


A Best Buy üzleti évének második negyedében több mint 60 százalékkal növelte profitját. Ez - a szigorú költséggazdálkodás mellett - a növekvő mobiltelefon-eladásoknak illetve a fogyasztóknak nyújtott szolgáltatásoknak (például a tévék összekapcsolása az otthoni hálózatokkal) volt köszönhető. Okostelefon-eladásai tovább gyarapodtak az egy évvel korábbihoz képest csakúgy, mint a hordozható számítógépek forgalma, amelyet az iPad sikere húzott fel. Igaz, az Apple sikerterméke nagyot harapott a hagyományos laptopok piacába, a Best Buynál utóbbiak forgalma emiatt mintegy a felére esett. Eközben a televíziók eladásai annak ellenére csökkentek, hogy egyre-másra érkeztek az új 3D-modellek. Százalékban számolva mind a volumen, mind az átlagár kétszámjegyű visszaesést mutatott.

Már nem a lapostévé a menő - esnek az árak

Nem csak a Best Buy az egyetlen olyan jelentős kiskerszereplő, amely a divatos kütyük mind szélesebb piacából szeretne nagyobb részt kihasítani. Az alapvetően irodafelszerelési cikkeket forgalmazó Staples vezérigazgatója például úgy fogalmazott, hogy cége nem akar elektronikai cikkekre váltani és nagyképernyős tévéket árulni, ám tény, hogy vevőik többsége kisvállalkozó, a Kindle pedig olyan cikk lehet, amely jó szórakozást nyújt utazás közben az ilyen cégtulajdonosok számára is.

Teljesen megváltozott a piaci környezet, igazán menőnek a táblagépek, az e-könyvolvasók és talán a legfelső kategóriás digitális kamerák számítanak - vázolta az amerikai trendeket Stephen Baker, az NPD Group piackutató cég szakértője.

A tévépiac zsugorodásáról számolt be a Costco Wholesale Corp. is, miközben a vezető gyártók szállításaik számottevő csökkenéséről panaszkodtak az elmúlt hónapokat illetően. A Panasonic egyik vezetője például nemrégiben azt mondta a WSJ-nek, hogy határozott lassulás mutatkozik az amerikai tévéeladások terén, míg a Sony a gazdasági helyzet gyors romlására hivatkozva közölte, hogy nem tudják elérni az idénre tervezett eladási számokat.

A gyengébb kereslet miatt felhalmozódó raktárkészletek árengedményeket indukáltak - véli az iSuppli elemzője, aki arra számít, hogy a hálaadás nap utáni ún. fekete péntek, vagyis az óriási akciók és a nagybevásárlás napja a noname 32 collos HD tévék esetén 199 dolláros árat hozhat (ez átszámítva 45 ezer forint alatti összegnek felel meg), míg a márkás termékeket 500 dollár (110 ezer forint) alatt hirdetik majd. Az elemző úgy véli, a tévépiacot jobbára immár a cserék jellemzik, az új szolgáltatásokat kínáló új készülékek pedig nem elég vonzóak az eladások felpörgetéséhez. Az átlagos fogyasztó pedig azt a kérdést teszi fel magának, hogy vegyen-e egy tévét, vagy valami olyan teljesen új dolgot, mint például egy iPad.

A kereskedők azt remélték, hogy az új technológiák lassíthatják a tévéárak lemorzsolódását - az elmúlt években évi 20-25 százalék volt az éves mínusz. A 3D tévék eladásai viszont meglehetősen lendülettelenül indultak, amire magyarázat lehet a megfelelő műsorok hiánya, illetve az, hogy a készülékek mellé csomagolt 3D-szemüvegeken túl szükséges okulárék beszerzése darabonként további 100 dolláros kiadást igényel. Ennek alapján viszont számítani lehet arra, hogy a karácsonyi szezon alacsonyabb árakat, ingyen szemüvegeket és Blu-ray lejátszókat hozhat a 3D tévék vásárlóinak az USA-ban.

HOZZÁSZÓLÁSOK