Becslések szerint 10 milliárd rubel (45 milliárd forint, három komolyabb focistadion ára) bevételtől estek el az orosz kiskereskedők amiatt, hogy az ünnepi bevásárlási szezon legerősebb időszakában szerdán leállt a pénztárgépeik egy része - adta tovább az orosz közösségi médiában terjedő hírt a Bloomberg.

A boltosok rémálma vált valóra, amikor egyszer csak a pénztárgépek lefagytak és az eladások leálltak - fejtegette Dmirij Alekszejev a DNS Digital Store elektronikai áruházlánc vezetője a Facebookon. A kiskereskedők országszerte káromkodnak. Mi borzalmasabb történhet velük, mint hogy elvesztik az üzletelés lehetőségét újév előtt. (Oroszországban az évfordulón tartják a karácsonyi ajándékozással egybekötött eszem-iszomot.)

Hiba a rendszerben

A leállás a teljes piac közel tizedét sújtotta - állítja az AKIT, a kiskereskedők lobbiszervezete. A katasztrófa gondokat okozott a Magnit PJSC-nél, Oroszország második legnagyobb áruházláncánál, amely kénytelen volt egyes hipermarketeiben beszüntetni az árusítást. A Rosznyefty PJSC és a Gazprom Nyefty PJSC egyes benzinkútjai szintén felfüggesztették az árusítást.

A hiba azokat a pénztárgépeket érintette, amelyeket a kormány júliusi rendeletének megfelelően online kapcsolatban bekötöttek az adóhatósághoz (képünk illusztráció). A gépeket gyártó egyik cég, a Shtrikh-M elismerte, hogy egyes berendezései csődöt mondtak.

Oroszországban számos vállalat gyártott olyan kiegészítőket, amelyekkel létre lehet hozni a pénztárgépek internetes kapcsolatát. Orosz kiberbiztonsági vállalatok szakértői szerint szoftverhibáról van szó, nincs bizonyíték arra, hogy valamilyen komputervírus fektette volna két vállra a pénztárgépek tizedét.

A nyitókép forrása: Stockfresh.