A német családapa a Hamburg-Barcelona-Faro (Portugália) útra vásárolt hat jegyet az opodo.de internetes oldalon, a Vueling Airlines légitársaság által üzemeltetett légi járatra. Ezért 1108 eurót fizetett, viszont az internetes oldal - a saját jutalékát levonva - csak 1031 eurót utalt át a légitársaságnak. Miután a járatot törölték, a vásárló visszakérte a jegy árát, de a légitársaság csak a jutalék nélküli összeget akarta visszatéríteni neki.

A vásárló pert indított a hamburgi helyi bíróságnál a különbözet kifizetésére. A bíróság viszont előzetes döntéshozatalt kért az Európai Bíróságtól. A kérdése így hangzott: a vonatkozó uniós irányelv - amely járattörlésre a jegyár visszafizetését írja elő - úgy értelmezendő, hogy az utas által kifizetett jegyárat kell a légitársaságnak visszatérítenie, vagy pedig azt, amelyet a közvetítőtől ténylegesen megkapott?

A válasz így szól: "a légi járat törlése esetén a légi fuvarozó által az utas számára fizetendő visszatérítés összegének meghatározásához annak a repülőjegynek az árát kell figyelembe venni, amely magában foglalja az ezen utas által fizetett és az e légi fuvarozó által kapott összeg közötti különbözetet is". Vagyis az utasnak jár a jegy-közvetítő jutaléka is, kivéve, ha a  jutalékot a légitársaság tudta nélkül határozták meg. Ez utóbbit a kérdést előterjesztő bíróságnak kell megvizsgálnia.

Nagyon kevesen élnek jogaikkal

Több mint tíz éve létezik egy európai uniós rendelet, amely a légiutasok jogait foglalja össze. A jogszabály értelmében kártérítés jár az utasoknak, ha a repülőgépük több mint három órát késik, vagy ha törlik a járatot, esetleg megsérül a poggyász, vagy műszaki hibás a gép és emiatt nem tud elindulni - emlékeztetett nemrég a G7.hu.

Ennek ellenére sokan még mindig nem ismerik a jogaikat, nem tudják, hogy járattörlés esetén 250-600 eurós kártérítést kaphatnak. Az Európai Unióban a pórul járt utasok mindössze 1-2 százaléka él a kárpótlási jogával.

A Budapesti Békéltető Testület az egyik olyan fórum, ahol az ügyfelek követelhetik a jogaik érvényesítését. Itt az ügyek többsége megállapodással zárul. A másik ingyenes fórum, ahova a póruljárt utas fordulhat, az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyelete alatt működő Európai Fogyasztói Központ (EFK). Adatbázisuk szerint a vitás ügyek 60-70 százaléka legalább részleges megállapodással végződött az érintett utas és a légitársaság között - írta a portál.