Tavaly ismét rekordot döntött a világ légi forgalma. A nemzetközi légiforgalmi szervezet (IATA) nemrég megjelent éves jelentése szerint 2017-ben az iparág történetében először négymilliárdan szálltak repülőre - ez 7,3 százalékkal múlja felül a 2016-os szintet. A világ légitársaságai tavaly 20 ezer várost kapcsoltak össze menetrendszerű forgalommal - ez éppen duplája az 1995-ös adatnak.

A légiközlekedés robbanásszerű fejlődése a gazdasági prosperitással, az alacsony kerozinárakkal - és az ebből eredő olcsó repülőjegyárakkal - hozható összefüggésbe. Míg az ezredforduló évében egy átlagos utas 43 hónaponta egyszer váltott jegyet, tavaly ez 22 hónapra csökkent.

Afrika a sereghajtó

A növekedés motorja tavaly is Ázsia volt. A térség légitársaságai 36,3 százalékos piaci részt hasítotak ki a piaci tortából, míg az európai forgalom részaránya ennél éppen 10 százalékkal volt alacsonyabb. A képzeketbeli dobogó harmadik fokán Észak-Amerika áll 23 százalékos piaci részesedéssel. (Ázsia és Európa is átlépte az 1 milliárdos álomküszöböt - az előbbi esetében ez 1,5 milliárd, az utóbbinál pedig 1,1 milliárd utast jelent.) A ranglista utolsó helyén Afrika áll 88,5 miiiló utassal és a növekedés itt csak 6,6 százalékos.

Az IATA statisztikái szerint a legnagyobb légitársaság az American Airlines. A Budapestre is közlekedő amerikai cég tavaly 324 millió utast szállított, de a második és harmadik legnagyobb székhelye is az Egyesült Államok. (A Delta Air Lines 316 millió, a United Airlines 311 millió jegyet adott el 2017-ben.)

A rangsorban negyedik az Emirates Airline lett, esetükben 289 millió utast regisztráltak. Az amerikai cégek dominanciájának meghatározó oka a hatalmas belső piac. Az Egyesült Államok belső járatain 2017-ben 632 millióan utaztak, a jóval népesebb Kínában viszont csak 555 millióan.

A dobogó harmadik helyén India áll 161 milliós adattal. A világ második legnépesebb államát viszont két európai ország követi: az Egyesült Királyság 147 millió, Németország pedig 114 milló utassal.

Nagy ugrás a cargónál

Még a személyforgalomnál is jelentősebb mértében bővült tavaly a cargo forgalom. A 9,9 százalékos növekedésben meghatározó szerepet a szintén amerikai Federal Express játszotta, a második helyen az Emirates, a harmadikon pedig a szintén Egyesült Államok-beli United Parcel Service áll. A negyedik legnagyobb a Budapesten is erőteljes növekedést mutató Qatar Airways volt 2017-ben.

Az IATA előrejelzései szerint idén további növekedésre lehet számítani a cargo és személyforgalomban is. A kerozinárak ugyan magasabbak, mint egy évvel korábban, de a világgazdaság kedvező helyzete továbbra is forgalombővülést generál világszerte.

A kép forrása: Shutterstock