Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
Az Európai Bizottság (EB) komoly gondnak tartaná, ha bebizonyosodna, hogy az amerikai hadügyminisztérium úgy változtatta meg a hadsereg repülőgép-utántöltő gépeire kiírt tenderét, hogy kiejtse az indulók közül az európai EADS légi- és űripari konglomerátum és az amerikai Northrop Grumman párosát. Brüsszel azt követően jelezte gondjait, hogy a két vállalat tegnap közölte: a tender feltételeit úgy módosították, hogy az egyértelműen versenytársuknak, a Boeingnek kedvez. A bejelentés szerint a páros ki is szállt a tenderből. Az amerikai hadsereg összesen 35 milliárd dollárért akar tankereket vásárolni, amelyekkel leváltaná az 1950-es években épült légi utántöltő gépeit. Az EADS-Northrop páros szerint a kiírást úgy változtatták meg, hogy az általuk kínált - az Airbus 330-asra alapuló - gépnél kisebb repülőknek kedvezzen. A Boeing a 767-esre épülő megoldással indul a tenderen. Az ajánlatokat májusig kell benyújtani, a Pentagon szerint az elbírálást leegyszerűsítené, ha csak egy jelentkezővel kellene számolniuk. Az EB állásfoglalása szerint Brüsszel rajta fogja tartani a szemét az ügy fejleményein. Az aggódók táborát bővíti a brit és a német gazdasági miniszter és az EADS-Northrop gépek tervezett gyártásának helyet adó Alabama szövetségi állam szenátora. Az új repülőgép-utántöltők szállítására először 2003-ban írtak ki pályázatot, amelyen a Boeing nyert, ám az eredményt megsemmisítették, mert kiderült, hogy a légierő egyik tisztje meg nem engedett módon segítette a céget. A második menetben, 2008-ban nagy meglepetésre az EADS-Northrop páros nyert, ám ezt az eredményt a Boeing fellebbezte meg - sikerrel. Akkoriban washingtoni politikai körökben erősen fúrták az európai vállalat részvételét, mivel az EADS tulajdonában lévő Airbus a Boeing ellenfele a polgári repülőgépek gyártásában.