Légitank-csata Európa és az USA között

Brüsszel beszélne Washingtonnal a repülőgép-utántöltők ügyéről.
NAPI, 2010. március 10. szerda, 10:24
Fotó:

Az Európai Bizottság (EB) komoly gondnak tartaná, ha bebizonyosodna, hogy az amerikai hadügyminisztérium úgy változtatta meg a hadsereg repülőgép-utántöltő gépeire kiírt tenderét, hogy kiejtse az indulók közül az európai EADS légi- és űripari konglomerátum és az amerikai Northrop Grumman párosát. Brüsszel azt követően jelezte gondjait, hogy a két vállalat tegnap közölte: a tender feltételeit úgy módosították, hogy az egyértelműen versenytársuknak, a Boeingnek kedvez. A bejelentés szerint a páros ki is szállt a tenderből.

Az amerikai hadsereg összesen 35 milliárd dollárért akar tankereket vásárolni, amelyekkel leváltaná az 1950-es években épült légi utántöltő gépeit. Az EADS-Northrop páros szerint a kiírást úgy változtatták meg, hogy az általuk kínált - az Airbus 330-asra alapuló - gépnél kisebb repülőknek kedvezzen. A Boeing a 767-esre épülő megoldással indul a tenderen.

Az ajánlatokat májusig kell benyújtani, a Pentagon szerint az elbírálást leegyszerűsítené, ha csak egy jelentkezővel kellene számolniuk. Az EB állásfoglalása szerint Brüsszel rajta fogja tartani a szemét az ügy fejleményein. Az aggódók táborát bővíti a brit és a német gazdasági miniszter és az EADS-Northrop gépek tervezett gyártásának helyet adó Alabama szövetségi állam szenátora.

Az új repülőgép-utántöltők szállítására először 2003-ban írtak ki pályázatot, amelyen a Boeing nyert, ám az eredményt megsemmisítették, mert kiderült, hogy a légierő egyik tisztje meg nem engedett módon segítette a céget. A második menetben, 2008-ban nagy meglepetésre az EADS-Northrop páros nyert, ám ezt az eredményt a Boeing fellebbezte meg - sikerrel.

Akkoriban washingtoni politikai körökben erősen fúrták az európai vállalat részvételét, mivel az EADS tulajdonában lévő Airbus a Boeing ellenfele a polgári repülőgépek gyártásában.

HOZZÁSZÓLÁSOK