Lenyelik a gyerekeket a gyorsétteremláncok

Ígéreteikkel szemben nem mérsékelték gyerekeket célzó reklámoffenzívájukat a gyorsétteremláncok.
NAPI, 2010. november 9. kedd, 10:45

Kudarccal végződtek a gyorsétteremláncok önkorlátozó erőfeszítései: nem hogy csökkentek volna olcsó, de egészségtelen kínálatukat a gyermekre tukmáló reklámhadjárataik, de még erősödtek is, amire reagálnia kell a kormánynak és a civil szervezeteknek is - vélik a Yale Egyetem kutatói. A szakértők egy éven át vizsgálták 12 gyorsétteremlánc kínálatát, illetve hirdetéseit, és a gyerekek fogyasztási szokásait.

Az ágazat, megszegve ígéreteit, nem csökkentette reklámköltését - 2009-ben 4,2 milliárd dollárt fordított televíziós, internetes, mobiltelefonos, illetve a közösségi site-okon megjelenő hirdetésekre - összegzi a felmérés eredményeit a Reuters. Ma a legkisebbeket - a célközönség a kétéves gyerekeknél kezdődik - 21 százalékkal több gyorsételreklámmal bombázzák, mint 2003-ban, az idősebb kölyköknél pedig 34 százalék a növekedés üteme.

A McDonald's Corp. 13 web site-on 365 ezer 12 évesnél fiatalabb gyereket ér el hirdetéseivel minden hónapban. Az egyik interenes portál kifejezetten a kicsiket célozza. Eközben a felnőtt amerikaiak kétharmada, a gyermekek 15 százaléka túlsúlyos vagy elhízott, de egyes államokban az kölyköknél 30 százalék ez az arány.

A legnagyobb láncok 2007-ben önkorlátozást vállaltak a 12 évesnél fiatalabb gyermekeket célzó reklámozásban, de ahelyett, hogy ezt betartották volna, azzal érvelnek, hogy a korábbival szemben mostanában egészséges ételeket ajánlanak a kisgyerekek figyelmébe. A kutatók szerint azonban a legtöbb esetben nagyon nehéz felfedezni az egészségesebb kínálatot, csak úgy találhat rá erre a fogyasztó, ha tudja, hogy mit keressen az étlapon.

A felmérés azt találta, hogy a gyerekek egy átlagos gyorsétterem-látogatás alkalmával 800-1000 kalóriát fogyasztanak, miközben a McDonald's például határozottan állítja, hogy mindössze 375 kalóriát tartalmazó egyik csirkemenüjével célozza meg őket. A kutatók szerint sokat javíthatna a helyzeten, ha a helyhatóságok San Francisco
példáját követve korlátoznák azt a lehetőséget, hogy a cégek játékokat adjanak az ennivaló mellé.

HOZZÁSZÓLÁSOK