Leszerepeltek a magyar webáruházak

A fogyasztóvédelmi hatóságok Európa-szerte abból a szempontból vizsgálták az elektronikai cikkeket kínáló webáruházakat, hogy azok teljesítik-e a jogszabályokban előírt információ-adási kötelezettségeiket a vevők felé. Magyarország sereghajtó lett.
NAPI, 2009. szeptember 9. szerda, 13:01
Fotó:

Az elektronikai cikkeket árusító európai webáruházak több mint fele jogszabálysértést követhet el azzal, hogy rejtett költségeket alkalmaz, félrevezeti a fogyasztókat, vagy elmulasztja közölni azt a címet, ahová a vevők visszaküldhetnék a kiszállított termékeket - állapítja meg az Európai Bizottság által 28 ország fogyasztóvédelmi hatóságának májusi vizsgálatai alapján összeállított tanulmány. (Szlovákia kivételével az összes uniós tagállamra kiterjedt a vizsgálat, valamint Izlandra és Norvégiára is.)

A ma publikált jelentésben 369, digitális kamerákat, mobiltelefonokat, zenelejátszókat, DVD-ket, számítógépeket és játékkonzolokat árusító online üzletet vettek górcső alá, 55 százalékuknál pedig szabálytalanságra is bukkantak. (Ezeket - ígérik a nemzeti hatóságok - kezelni is fogják, és ha az érintett cégek nem változtatnak a gyakorlatukon, bírságra, végső esetben pedig a honlap bezárására is számíthatnak.)

A fogyasztóvédelmi hatóságok két ismérv alapján választották ki a górcső alá vett oldalakat. A 200 legnagyobb és legnépszerűbb kereskedőcég honlapja mellett további 104 olyan site került be a vizsgálatba, amellyel kapcsolatban a legtöbb fogyasztói panasz merült fel. Ezen felül 65 oldalt azért vizsgáltak, mert azokat saját piacukon meghatározónak tartották, illetve egyszerű internetes kereséssel bukkantak rájuk.

A leggyakoribb baki, amit a webáruházak elkövetnek - a vizsgált üzletek kétharmada vétett ezen a téren -, hogy nem nyújtanak elég részletes tájékoztatást, illetve félrevezető információt közölnek a vevőt illető áruvisszaküldési jogokról.

A weboldalak 45 százalékáról vagy hiányzott, vagy csak nehezen volt megtalálható az az információ, hogy a kiszállításért pluszköltséget számolnak fel. A vizsgált áruházak harmada nem adott teljes körű információt arról, hogy miként lehet kapcsolatba lépni a céggel, ha a fogyasztó visszaküldené az árut, vagy csak egyszerűen problémája akadt.

A magyarországi webáruházak átlagon alul teljesítettek: az összes vizsgált üzlettel gond akadt, így további vizsgálatra számíthatnak. Ugyanez volt a helyzet Cipruson, míg Németországban 29-ből 21, Lengyelországban 10-ből 8, Hollandiában pedig 13-ból 10 boltnál találtak vétséget.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szerint itthon a honlapok jellemzően a fogyasztók elállási jogával, valamint a jótállás, szavatosság feltételeivel kapcsolatos tájékoztatás terén vétettek. A társhivatalok többségéhez hasonlóan az NFH sem tette közzé az elmarasztalt weboldalak listáját. Három hatóság, az izlandi, a norvég és a lett kevésbé volt szemérmes, az általuk megnevezett honlapok között megtalálható a Vodafone és a Pixmania oldala is.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

kegon, 2009.09.11 23:25

Sereghajtók helyett élmezőnyben a magyar webáruházak?
http://kiservinegon.blogspot.com/2009/09/sereghajtok-helyett-elmezonyben-magyar.html
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Fogyasztóvédő, 2009.09.10 10:22

A cikkírónak valószínűleg igaza van, különösen, ha nem csak a tájékoztatást nézzük, hanem jogi és biztonsági kérdéseket is. Ezt a felismerést tükrözve a Miniszterelnöki Hivatal pályázatot irt ki, amelynek célja elektronikus áruházi minősítő rendszer kialakitása volt. A pályázat eredményeképpen létrejött a Fair Business minősítő rendszer, amely a jogi, fogyasztóvédelmi, felhasználó-barát és nem utolsó sorban IT Biztonsági szempontok szerint vizsgálja az áruházak működését. A működést képzett auditorok vizsgálják és a rostán átment web-áruházak megkülönböztető emblémát tehetnek ki honlapukra. A rendszer felállt és a www.fairbusiness.hu web oldalon olvashatók róla információk. A minősítésnél felhasználtuk a cikkben is említett NFH vizsgálatának szempontjait, tehát ha valamely áruház megfelel a feltételeknek, nagy valószínűséggel a vizsgálat sem talál náluk kivetni valót.
Fischer Gábor OFE szakértő, a FB Minősítő testület tagja
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Fogyasztóvédő, 2009.09.10 10:20

A cikkírónak valószínűleg igaza van, különösen, ha nem csak a tájékoztatást nézzük, hanem jogi és biztonsági kérdésekről is. Ezt a felismerést tükrözve a Miniszterelnöki Hivatal pályázatot irt ki, amelynek célja elektronikus áruházi minősítő rendszer kialakitása volt. A pályázat eredményeképpen létrejött a Fair Business minősítő rendszer, amely a jogi, fogyasztóvédelmi, felhasználó-barát és nem utolsó sorban IT Biztonsági szempontok szerint vizsgálja az áruházak működését. A működést képzett auditorok vizsgálják és a rostán átment web-áruházak megkülönböztető emblémát tehetnek ki honlapukra. A rendszer felállt és a www.fairbusiness.hu web oldalon olvashatók róla információk. A minősítésnél felhasználtuk a cikkben is említett NFH vizsgálatának szempontjait, tehát ha valamely áruház megfelel a feltételeknek, nagy valószínűséggel a vizsgálat sem talál náluk kivetni valót.
Fischer Gábor
Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, a FB Minősítő Testület tagja
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html