Magára szabadított egy válságot az autóipar

Rossz lóra tettek a világ legnagyobb autóipari vállalatai egy elemző cég szerint: az elektromos autók kifejlesztése, termelése egyelőre drága, miközben a terméket kevesen engedhetik meg maguknak és nem épült ki a szükséges infrastruktúra az autóknak.
Szabó Dániel, 2018. június 22. péntek, 06:41

Az AlixPartners vezető stratégiai tanácsadó cég arra figyelmeztet, hogy a globális autóipar óriási méretű összeomlás felé tart, mivel mintegy 255 milliárd dollárnyi tőkekiadást hajtottak már végre az elektromos járművek fejlesztése és gyártása miatt, mielőtt a fogyasztók készen állnának a termékek felvásárlásra, vagy egyáltalán kiépült volna a villanyautók számára szükséges infrastruktúra.

A mérvadó stratégiai tanácsadó friss tanulmánya szerint - melyet az amerikai Forbes dolgozott fel -  2023-ra több mint negyedmilliárd dollárt fordítanak kutatási és fejlesztési célokra, valamint a tőkekiadásokat globálisan is az e-autókra fordítják a konszernek. Így 2022-ra már 207 modell lehet a piacon, de a jelenleg nagyon magas termelési költségek, a hozzápárosuló alacsony értékesítési volumen és intenzív verseny következtében veszteségesek lesznek a gyártók számára.

Shiv Shivaraman, az Alix Partners főigazgatója elmondta: az ipari szereplők egyfajta satuba kerültek. Ha valamilyen módon nem vesznek részt az új mobilitási forradalomban, akkor a jövőben lemaradhatnak. De ha részt vesznek benne, akkor előnyt szerezhetnek, csak olyan áron, amelyet nem biztos hogy megengedhetnek maguknak.

Három jelentős problémát listázott még, amely erősen kihathat a villanyautók piacára:

 

  • A kétpólusú amerikai politikában teljesen eltér egymástól a pártok hozzáállása. A Demokraták általában a szövetségi támogatások mellett vannak, és segítenék a fogyasztókat az e-autóvásárlásban, elektromos töltők telepítésében. Az Obama-adminisztráció az autóipar számára is magasabb üzemanyag-takarékossági és kibocsátási normákat vezetett be, ami a villanyautók fejlesztésére késztette a gyártókat. A Republikánusok, akik jelenleg a kongresszust és a Fehér Házat is uralják, régóta ellenségesek az alternatív energia és a környezetbarát közlekedés kormányzati támogatásával. Általában tagadják az éghajlatváltozást, amelyet a tudományos közösség széles körben támogat. Miközben az amerikai piac az egyik legnagyobb az újautók számára, így kérdéses, hogy egy politikai fordulat miatt nem kidobott pénz lesz a fejlesztésre elköltött befektetés.
  • A tankolási költségek makacsul alacsonyan maradtak az Egyesült Államokban, kivételt Kalifornia jelent a körülbelül 4 dolláros üzemanyagár-szintjével. Ez az árszint a fogyasztókat arra ösztönzi, hogy alacsonyabb fogyasztású, olcsó fenntartású autókat vegyenek. De az ország többi részénél az árak megközelítőleg 3 dollár/gallonos sávban vannak, ami túl kevés fogyasztót mozgat meg, és ők használják tovább a belsőégésű motorokat.
  • Ráadásul az autóipar csak most kezd el eladni a piacra olyan kis elektromos autókat, amelyek egy töltéssel több mint 250 mérföldet tudnak megtenni. De általában a töltési idő 40 perctől négy óráig terjed. Az autóvásárlók túlnyomó többsége nem venné ezért ilyen autókat, mert attól tart, hogy valahol vagy elakad, vagy rengeteg időt veszít a hosszan tartó "tankolással".

 

De az autógyárak azzal is lábon lövik magukat, hogy nagy tőkét mozgatnak meg az önvezető járművek fejlesztésébe: az AlixPartners figyelmeztet, hogy a fogyasztók csak 2 300 dollárral fizetnének többet az önvezető funciókért, miközben az iparági költségek 22 900 dollárra rúgnak, vagyis körülbelül 10-szer több megy erre, mint a fogyasztók fizetési hajlandósága.

A fotó forrása: Tolga Akmen/AFP.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

matyi2010, 2018.06.23 08:36

Luftschutzbunker_Zwei, 2018. június 22., péntek 20:32
"egy Tesla X-nek 80 ezer dollárnál, azaz kb. 22 millió Ft-nál kezdődik az ára, azaz nem kell jóstehetség hozzá, hogy nem lesz belőle népautó, enyhén szólva."
Hol írtam Tesláról? Ebben egyetértünk, nem az a megoldás.
Ezért nem is a Tesla a világ legnagyobb elektromos autó gyártója, hanem a Byd (2015-16-17).
A Byd e5 2017-es verziója 300 km hatótávval 200 ezer jüan volt, ami 9 millió ft.
Ebből jött le 44 ezer támogatás, nettó ár 156 ezer, ami kb 7 milla.
A 2018-as 450 km hatótávú 220 ezer jüanért, ami gyenge 10 millió.
Ebből a nagyobb hatótáv miatt 50 ezer támogatás jön le, így 170 ezer kb 7,5 millió ft-ért vihető el.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

V0LE, 2018.06.23 02:39

@reszeloaladar: "A technológia gyenge pontja jelenleg az akkumlátorok kapacitása, de ez is meg fog oldódni."

Le vagy maradva, mar megoldodott. Kozel akkora egy elektromos auto hatotavja egy feltoltessel, mint egy benzines auto hatotavja egy tankkal.

"Akkor jön majd a nagy fordulat, ha 1000-1500-2000km-et is tudnak egy feltöltéssel menni "

Ez egy baromsag. Ki a frasz megy 1000km -t megallas nelkul rendszeresen? Taxisok mennek napi 2-300 km -t egy nap, atlag ember jo ha megy napi 150 -et. Semmi szukseg 1000km -es hatotavra, ilyenrol csak azok beszelnek, akiknek fogalmuk nincs a temarol.

"és biztosított lesz a töltés a célállomáson/környékén is."

Ha nem egy barlangban laksz valahol videken, akkor mar most mindenhol biztositott a toltes, ugyanis barmelyik sima fali konnektorbol toltheted az elektromos autot, csak legfeljebb nem 20-30 perc alatt tolti fel teljesen. De ha az kell, az sem olyan nagy dolog mar, talan vess egy pillantast a Tesla Supercharger halozatra.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

V0LE, 2018.06.23 02:33

@Luftschutzbunker_Zwei: "Autóiparban dolgozó ismerősöm mesélte, hogy Bp-től 200 km-re lévő üzemükbe hoztak egy Teslát (S), a 200 kilométert épp hogy kibírta"

Persze-persze cefrecske, ha te mondod siman elhisszuk :D

Mellesleg ezek a hulye Teslasok 4 nappal korabban hoztak a kocsimat, igy mar tegnap atvehettem. 90% -ra toltott aksival mar kozel 200km -t mentem es meg ha jol emlekszem 130 km -t ir. Soha tobbe budos benzinkut :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

reszeloaladar, 2018.06.22 23:36

De az innoválni azért csak kell nem? Meg aztán ami itt kijön azt szabadalomként el lehet adni/meg lehet venni. A technológia gyenge pontja jelenleg az akkumlátorok kapacitása, de ez is meg fog oldódni. Ha a tranzisztorok méretét sikerült töredékre összenyomni az évtizedek alatt, akkor erre is lesz egyszercsak megoldás. Csak eddig nem volt rá akkora igény: a színes kijelző előtti mobilok akár egy hetet is kibírtak, meg amúgy is nagyobba voltak, pont az autó az a hely, ahol relatív kevés hely van ilyet tárolni és fontos a súly. Teherautón/buszon könnyebb 1 tonnányi akksit elrejteni.

Akkor jön majd a nagy fordulat, ha 1000-1500-2000km-et is tudnak egy feltöltéssel menni és biztosított lesz a töltés a célállomáson/környékén is.

Az önvezetés költségét meghatározni pont olyan mint egy szoftver árát. Papíron az első CD ára csillagászati, de a második kópia ára filléres. Ha majd ebben is lesz néhány beszállító, akitől lehet ilyen rendszer venni és autók millióiba szerelik be, akkor le fog menni az ára. Pár év múlva pedig a szenzorok és szervók árában meg lehet majd kapni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Luftschutzbunker_Zwei, 2018.06.22 20:32

@matyi2010: "2011-ben 100-150 km volt a hatótáv, ma inkább 350-500 km"

Autóiparban dolgozó ismerősöm mesélte, hogy Bp-től 200 km-re lévő üzemükbe hoztak egy Teslát (S), a 200 kilométert épp hogy kibírta, pedig ez abszolut új kocsi volt.

A költségekről meg annyit, hogy egy Tesla X-nek 80 ezer dollárnál, azaz kb. 22 millió Ft-nál kezdődik az ára, azaz nem kell jóstehetség hozzá, hogy nem lesz belőle népautó, enyhén szólva.

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html