A Boeing és az Airbus idén februárban jelentette be, hogy havonta mintegy 10 százalékkal több repülőgépet gyárt le legsikeresebb típusaiból, a 737-esből és az A320-asból. A lépéssel beszállítói hálózatukban egyre nagyobb feszültségeket okoznak, mert az újabb, egyre nagyobb megrendelések mellé folyamatos árcsökkentést várnak el.

A Boeing egyik beszállítójától repülőgépenként 1500 feliratot rendelnek meg, ez évente 1,6 millió darab. Az everetti gyártó az elmúlt három évben 40 százalékkal emelte gyártási rátáját, a beszállítótól viszont a többlet legyártása mellett 15-20 százalékos árcsökkentést várt el - mondta a hírügynökségnek Paul Michaels, a beszállító GMN Aerospace vezetője. A Boeing azt is szerette volna, ha a gyártó termelését is növeli - tette hozzá.

Mindezek miatt az elmúlt időszakban több kisebb beszállító vagy csődbe ment, vagy felvásárolták, ezek száma a nyomás erősödésével az idén tovább nőhet. Mivel a beszállítók gyártják egy-egy repülőgép alkatrészeinek kétharmadát, az Airbus és a Boeing is ezeken a költségeken akar spórolni, emellett a nagy gyártók 4-10, a beszállítók viszont 16 százalékos haszonkulccsal dolgoznak. Az árnyomás mögött elsősorban a légitársaságok állnak, amelyek egyre kevesebbet hajlandóak fizetni egy-egy repülőgépért, ezért mindkét gyárnak spórolnia kell nemcsak saját működésén, hanem az előállításon is.

A PriceWaterhouseCoopers egyik 2011-es elemzése szerint száz beszállítóból húsznak nagyon rossz a helyzete, és várhatóan nem tudja befejezni a szerződés szerinti munkát. Az Airbust és a Boeinget ezek az esetek többször érintették már negatívan, egyebek mellett ezért késett a 787-es Dreamliner és az A380-as bemutatója is.