Meghökkentő adatok - ennyibe kerül valójában a magyaroknak a taxizás

Az Uber budapesti sikerének titka – az applikáció és az üzleti modell mellett – az volt, hogy árai jóval elmaradtak a sárga taxik hatósági árától. A minősített taxik díjszabása hogyan aránylik a magyar átlagbérhez, és mi a helyzet más országokban?
Csernátony Csaba, Szász Péter, 2016. július 15. péntek, 11:02
Fotó: Napi.hu

Budapesten a hitelesített taxikkal 280 forintos kilométerenkénti díjjal és 70 forintos percdíjjal utazhatunk, 450 forintos alapdíj mellett. A díjak között nincs különbség attól függően, hogy valaki telefonon rendelt vagy leintett egy autót az utcáról, ahogy a nappali és az éjszakai utazások között sem differenciál a hazai szabályozás.

Bár Európa más városiban eltérő rendszer működik és több helyen verseny van a társaságok között, megpróbáltuk összevetni az árakat. Emellett megvizsgáltuk, hogyan viszonyul a taxiköltség az adott ország átlagbéréhez két fejlett és egy régiós állam fővárosában.

London

A londoni taxik tarifája igen összetett, tört méterek és másodpercek alapján számolnak, ezért a közlekedési vállalat honlapján intervallumokat ad meg egyes távolságokra, jellemző időkkel és árakkal.

Hétköznap napközben például egy egymérföldes (1,6 kilométer) út 6-13 percig tarthat a forgalom függvényében és ezért 5,8-9 fontot (2165-3360 forint) kell fizetni. Hasonló paraméterekkel egy budapesti taxiban 1000-1200 forint lenne a számla függően attól, hogy mennyit halad az autó 15 kilométer órás tempónál lassabban, illetve mennyit áll.

Csakhogy a Londonban fizetendő összeg a brit nettó átlagbér 0,25-0,39 százaléka, míg itthon ez az arány 0,58-0,69 százalék. Az angol nettó fizetés még a Brexit utáni fontgyengülés ellenére is közel ötszöröse a magyarnak, míg a taxizásért két-háromszoros összeget kell kifizetni.

Párizs

Párizsban a Taxi Paris nevű cég 2,4 eurós (753 forint) alapdíjjal és hétköznap nappal 0,96 eurós (301 forint) kilométerdíjjal viszi az utasokat. Az időalapú mérés szigorúbb, mint a budapesti, ugyanis hétköznap napközben nem 15, hanem már 31,6 kilométer/órás sebesség alatt percenként több mint fél eurót (159 forint) számít fel. Ráadásul akármilyen rövid útra is megy valaki, a minimális 6,4 eurót (2007 forint) ki kell fizetnie.

Ennek ellenére az hazainál 1,7-szer nagyobb alapdíj, a mindössze 10 százalékkal magasabb kilométerdíj (éjszaka több) és a kicsivel több mint kétszeres időalapú díj sem valószínű, hogy jobban megterhelné a franciákat, mint a magyar taxiköltségek az itt lakókat. Ott ugyanis havi 700 ezer forintnak megfelelő euró az átlagbér szemben az átlag 173 ezer forintos magyar összeggel.

Pozsony

Pozsonyban a Taxi Bratislava 0,53 eurós (166 forint) kilométerdíjért viszi az utasokat, ha előre rendelnek, ha viszont leintik az autót, akkor ennek duplája 1,06 euró (332 forint) lesz az ár. Az időalapú díj 0,2 euró (63 forint), az alapdíj egy euró (313 forint) és Budapesttel ellentétben van egy 3,8 eurós (1190 forint) minimális díj is.

Vagyis - telefonon rendelve - lényegesen alacsonyabb kilométerdíjért kicsivel kisebb időalapú díjért és alapdíjért szállítják a havonta átlag nettó 213 ezer forintot kereső szlovákokat.

Uber

Az Uber - nem kiemelt forgalmú napokon - 380 forintos alaptarifával 30 forintos percdíjjal (bármilyen sebesség mellett) és 165 forintos kilométerdíjjal szállítja az utasokat június 27-ig. Minimális tarifája 500 forint.

Csak az összevetés kedvéért. Londonban 2,5 fontos (933 forint) alapdíjért 0,15 fontos (56 forint) percdíjért és 1,25 fontos (466 forint) mérföldenkénti (mintegy 290 forint kilométerenként) díjért szállítanak 5 fontos (1866 forint) minimális díj mellett. Uberezni egy londoninak olcsóbb otthon, mint egy magyarnak Budapesten, azonban ehhez hozzátartozik az is, hogy az üzemanyagok árában nincs lényeges különbség Európán belül.

Olcsóbb üzemanyag

A taxisok amellett, hogy most vetélytárs nélkül maradtak az elmúlt 1,5 évben annak is örülhettek, hogy a fix tarifa mellett egyre olcsóbb lett az üzemanyag. Bár ennek jelentőségét sokan eltúlozzák, mégis fontos tényező.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Rodent, 2016.07.16 09:57

@ZsazsaG: Es ki a frasz gatolja a fideszt abban, hogy drasztikusan emelje a minimalbert, kedves pokerratyi?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Ditel, 2016.07.16 09:45

@SzaszaG:
Verseny miért nem jó nektek orbánistáknak?
Tróger taxisok elérték a rabló fidesznél a céljukat.
Mocskos banda.
"azt szajkozza a baloldal, hogy meg ennel is olcsobb bevandorlo munkaero kell,"
Miért hazudsz?
Sehol nem mondták.
"Magyarorszagon az a baloldal fixacioja, hogy mogyoroertkell dolgozni mindenkinek."
Ez sem igaz.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

SzaszaG, 2016.07.15 12:54

Segitek, a megoldas nem az higy feketetaxizunk, hanem a berek emelese. Persze amig azt szajkozza a baloldal, hogy meg ennel is olcsobb bevandorlo munkaero kell, addig nem tudom mirol beszelunk. Az auto fenntartasi koltsege bekerulesi ara minimalisan kevesebb Magyarorszagon, mint kulfoldon.

Magyarorszagon az a baloldal fixacioja, hogy mogyoroertkell dolgozni mindenkinek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html