Megint az autósok bőrére megy játék

Adatszörnyetegekké válhatnak az autók - figyelmeztetett a Volkswagen vezérigazgatója, aki szerint az autógyártóknak önkéntes vállalással kellene korlátozniuk az információs technológiai további előretörését a járművekben.
Napi.hu, 2014. március 10. hétfő, 13:36
Fotó: Napi.hu

Az autóiparnak el kell kerülnie, hogy a külvilággal a legkülönbözőbb információs kapcsolatban lévő járművek adatszörnyetegekké váljanak - jelentette ki Martin Winterkorn, a Volkswagen vezérigazgatója a hannoveri CeBIT kommunikációs szakvásár megnyitóján. Európa legnagyobb autógyártójának első embere kollégái nevében is megígérte az autósoknak, hogy a cégek nem fognak visszaélni a technikai rendszereken keresztül a birtokukba kerülő személyes adataikkal.

Egyértelműen támogatom az új információs technológiákat, amennyiben ezek segítségével javítható az autók biztonságossága, illetve kényelme. Szó sem lehet azonban arról, hogy technika alapul szolgáljon a vezetőkkel szembeni paternalizmusra, illetve arra, hogy egyesek ezen keresztül nagy testvérként figyeljék az autósokat. Winterkorn az egész ágazat együttműködését kérte a káros jelenségek elkerülése érdekében. Az autógyártóknak szerinte önként együtt kellene működniük ezen a téren - derül ki a Financial Times cikkéből.

Adatgyártók

Az autók egyre inkább információgyártó gépezetekként is működnek, részben szórakoztató, részben kommunikációs rendszereik, részben olyan újdonságaik miatt, mint a vezető robot. Egy S-Osztályú Mercedes-Benz tesztelése során például a Daimler mérnökei azt találták, hogy a kamerák óránként 300 gigabájt információt állítanak elő. (Ez több száz DVD-mozifilmnek megfelelő információt jelent - a szerk.)

A modern járművek ma már egyben mobilkomputerek, 1,5 kilométer hosszú kábelhálózattal és több mint 50 irányítóegységgel. Képességeik megfelelnek 20 fejlett személyi számítógép kapacitásának - jegyezte meg a VW első embere. Erről jutott eszébe az a minősítés, hogy az autók könnyen adatszörnyegekké válhatnak.

Az mobilőrületre lehet példa az Apple és több autógyártó, a Ferrari, a Mercedes-Benz és a Volvo együttműködésben kifejlesztett kommunikációs rendszer, amelyet a múlt heti genfi autókiállításon mutattak be. Ebben a vezető - műszerfalba illeszthető - iPhone-jával egyebek mellett irányítani lehet a kormányon lévő gombokkal, a telefon útvonal-információi kivetíthető az autó képernyőjére, ha van ilyen, stb.

Adatgyűjtők

Az autók fedélzeti elektronikus rendszereiben összegyűlő adatok éppoly hasznosak lehetnek az autógyártóknak, mint a Facebook-felhasználókról felhalmozott információk a hirdetőknek. Egyesek a tulajdonosoknak is hasznosak, például amelyek figyelmeztetnek arra, hogy szervizbe kell vinni az autót és a mestereknek kijelzik, mi szorul cserére, javításra.

Mások viszont tolakodóak lehetnek. A biztosítók például elvileg előírhatják olyan rendszer beépítését, amely bizonyos ismérvek alapján megmutatja, mennyire vezet valaki agresszíven. Ennek alapján magasabb kategóriájú biztosítást ajánlhatnak az illetőnek. Kérdés, hogy az érzékeny információkat az autókban tárolják-e vagy a számítástechnikai felhőben, továbbá, hogy mit kell megőrizni a balesetek könnyebb kivizsgálása érdekében, és mit nem.

HOZZÁSZÓLÁSOK