Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A szlovákiai vásárlók jóval több hazai élelmiszert vásárolnak, mint pár évvel ezelőtt, az egyes üzletláncok között azonban jelentős különbségek vannak - derül ki a földművelésügyi tárca felméréséből, amiről a pozsonyi Új Szó tájékoztatott.

A szlovákiai üzletláncok által a tavalyi második félévben eladott élelmiszerek 62,5 százaléka származott hazai termelőktől vagy gyártóktól, 2013-ban ez még nem egész 52, 2012-ben pedig csak 46 százalék volt - nyilatkozta ¥ubomír Jahnátek földművelésügyi miniszter. Szerinte ez már csak azért is rendkívül jónak nevezhető, mivel az uniós országok és Oroszország között dúló szankcióháború, valamint a tejkvóták felszámolása miatt jelentős többlet keletkezett a nyugat-európai és a környező országok élelmiszerpiacain, így a szlovákiai gyártókra is egyre nagyobb nyomás nehezedik a növekvő behozatal miatt.

Az élen a Coop

A szlovákiai élelmiszerek növekvő népszerűsége azonban nem minden ágazatra érvényes. Az üzletláncok által eladott édességeknek például csak alig valamivel több mint az ötöde származik a hazai gyártóktól, az étolajnak a 31, a mérsékelt égövi gyümölcsöknek a 32, a zöldségeknek pedig nem egész a 40 százaléka hazai. A legjobb helyzetben az eladások szempontjából a baromfiágazat van, a tavalyi második félévben megvásárolt baromfihúsnak ugyanis több mint a 86 százaléka származott hazai feldolgozóktól. A méz 86, a burgonya 80, a húsipari termékek és péksütemények 77, a tejipari termékek 69 százaléka hazai.

A földművelésügyi tárca elkészítette az üzletláncok toplistáját is. Eszerint a legtöbb hazai élelmiszert a vizsgált időszakban a Coop Jednota adta el, amelyben a szlovákiai élelmiszerek aránya az értékesítésben elérte a 68 százalékot. A sorban a Kaufland következik 54 százalékkal, majd a Tesco 51 és a Billa 45,6 százalékkal. A lista utolsó helyén ezúttal is a Lidl végzett, ahol a szlovákiai élelmiszerek aránya alig haladta meg a 16 százalékot.