Megváltoztatta a válság a vagyonos befektetőket

Igényesebb és tudatosabb ügyfelek, generációs különbségek, globális súlyponteltolódás - csak néhány szempont azok közül, amelyek a PwC friss felmérése szerint ma meghatározzák a globális vagyonkezelői/privátbankári szektort.
Szabó Márta, 2011. július 1. péntek, 10:01
Fotó: Napi.hu

Csaknem három évvel a pénzügyi válság kirobbanása után a vagyonkezelők még mindig küzdenek azzal, hogy egyszerre növeljék bevételeiket és csökkentsék a költségeiket − derül ki a Pricewaterhouse Coopers LLP (PwC) most megjelent éves jelentéséből.  A vagyonkezelői/privátbankári ágazatról szóló tanulmány alapjául szolgáló felmérésben 275 érintett cég felső vezetőit kérdezték meg 67 országban − a megkérdezettek csupán 9 százaléka válaszolta, hogy az elmúlt évben sikerült 10 százalékkal feljebb tornászni a bevételeiket, egyszersmind azok 60 százaléka alatt tartani a kiadásaikat. Rajtuk kívül még 21 százalékuk teljesítette legalább a 60 százalék alatti kiadás/bevétel arányt, vagyis a túlnyomó többség nem tudta kellőképpen visszafogni a kiadásait. Összességében a vizsgált cégeknél átlag a bevétel 71 százalékát költötték el a kiadásokra − ez csak 1 százalékponttal kevesebb az egy évvel korábbinál. Ezek után nem csoda, hogy a megszólaló vezetők 30 százaléka számít számottevő, további 60 százalékuk pedig közepes mértékű konszolidációra az ágazatban a következő két évben.

Ez még mindig egy jelentős ágazat, nagy profittermelő képességgel, de kétségtelenül irányváltási ponthoz érkezett − állapította meg a jelentés ismertetésekor Steven Crosby, a PwC amerikai vagyonkezelő és privátbanki divíziójának a vezetője. A válság és botrányok utáni környezetben egy számjegyű − sok piacon alacsony egy számjegyű − megtérülések mellett az ügyfelek sokkal többet várnak el és sokkal kevésbé toleránsak. A vagyonos befektetők alapvetően megváltoztak a globális pénzügyi krízis nyomán, jóval nagyobb mértékben támaszkodnak saját képességeikre, kevésbé bíznak másokban, világosan látni akarják, hogy tanácsadójuk értéket teremt számukra.

Ehhez képest csak a megkérdezettek 17 százaléka gondolta úgy, hogy kiemelkedő munkát végeznek az ügyfélkapcsolatok menedzselésében és − mint a jelentés felhívja a figyelmet − sok cég lassúnak bizonyult abban, hogy alkalmazkodjék azoknak az ifjabb befektetőknek az igényeihez, akik a következő években sok milliárd dollárnyi vagyont örökölnek majd. A PwC értékelése szerint számos piacon szembe találják magukat a szereplők azzal, hogy az általuk kezelt vagyon több mint 50 százaléka is lemorzsolódhat a generációk közti transzfer során. A kezelt vagyon megőrzéséhez egy családon belül több generációra kiterjedő szálakat kell kiépíteni, azt is figyelembe véve, hogy a fiatalok mindig valami mást akarnak, az ügyfelek minden életkorban jobb szolgáltatásokat és több személyes figyelmet várnak el vagyonkezelő menedzsereiktől.

Egy vagyonkezelő társaságnak egyszerre kell nagynak és mozgékonynak lennie − emelte ki a PwC. A méret a hatékonyságot növelheti és megnyugtatja az ügyfelet, hogy a cég generációkon keresztül fennmaradhat. Ezzel párhuzamosan a vagyonkezelőknek rugalmasnak kell lenniük és precízebben, nem csak a számla mérete szerint meghatározott piaci szeletekre kell fokuszálniuk, differenciált szolgáltatásokat kell nyújtaniuk − életstílus, életkor vagy akár a vagyon forrása szerint is.

Vagyonkezelői központok rangsora
2011
Svájc
London
Szingapúr
Hongkong
2013*
Szingapúr
Svájc
Hongkong
London

*a PwC felmérése szerint

HOZZÁSZÓLÁSOK