Megvan a VW-botrány legnagyobb nyertese

Megjelentek az első jóslások azzal kapcsolatban, hogyan érinti a dízel meghajtást a Volkswagen emissziós botránya. A szakérők nem számítanak gyors hanyatlásra, miközben azt is figyelembe kell venni, hogy a dízelek iránti érdeklődés már a VW buktája előtt is gyengült.
Napi.hu, 2015. szeptember 29. kedd, 12:48
Fotó: Reuters

A Volkswagen károsanyag-kibocsátási botránya egy pillanatra sem állt meg a cég falainál. Gyanúba keveredett a többi autógyártó és a szakértők felvetették a kérdés: lehetséges-e egyáltalán a környezetvédelmi követelményeket teljesítő dízelmotorokat kifejleszteni. Míg ez a két következmény csak az autóipart érinti, a dízeles autók esetleges visszaszorulása az olajiparra is hatást gyakorolhat - írja a CNBC.

A médiában egymást érik a dízel jövőjét megkérdőjelező szalagcímek, és Párizsban, illetve Londonban egyre több autóipari szakértő ad hangot dízelellenes véleményének - emlékeztet George Galliers, az Evercore ISI befektetési cég autóipari elemzője. A következmények várhatóan nem rövid távon jelentkeznek.

Kit érdekel?

A Volkswagen az új cégvezetés ígérete szerint a következő napokban értesíti vásárlóit arról, hogy mi a teendő az emissziós teszteket kijátszó szoftvert tartalmazó autóikkal. Ugyanakkor várhatóan nem fognak pánikszerűen a szervizekbe hajtani. Az autósok hajlamosak ragaszkodni autóikhoz addig, amíg azoknak nincs nagyobb baja. Emellett többségük nem fog lemondani a dízelről, pusztán azért mert kissé jobban károsítják a környeztet, mint amit korábban gondoltak róluk.

Visszaesésük hasonlóan lassú lehet, mint amilyen térnyerésük volt. Európában 15 évbe tellett, mire a használatban lévő autókon belül 18 százalékról 41 százalékra nőjön az arányuk - emlékeztetnek az UBS szakértői. Az eladott új autókon belül 50 százalék a súlyuk. Az elemzők úgy vélik, hogy az utóbbi jelentősen csökkenni fog, viszonylag rövid időn belül 30 százalékra eshet.

Boldog finomítók

A dízelek annak köszönhették népszerűségüket, hogy az autósok élvezetesnek tartják a vezetésüket és kevesebbet fogyasztanak, mint a benzines autók. Ugyanakkor már a VW-botrány előtt veszíteni kezdtek lendületükből. Ennek részben a környezetvédelmi aggodalmak álltak a hátterében, részben az, hogy az autópaci szabályozó hatóságok elkezdtek kihátrálni a dízel meghajtás mögül - áll az UBS elemzésében.

Lehet egy nagy nyertese is a dízelek hanyatlásának, nevezetesen az olajipar. Ezen belül az olajfinomítók, amelyek középtávon némi előnyhöz juthatnak abból, ha az autósok több benzin meghajtású autót vásárolnak - vélik az UBS szakértői. Az ok egyszerű: az utóbbiak többet fogyasztanak, következésképpen a finomítók több terméket adhatnak el.

Ez ugyanakkor ösztönözheti a benzin-elektromos hibrid meghajtás terjedését is. Összességében nem újdonság, hogy a dízel visszaszorul - erre egy ideje számítottak a szakértők -, ám az kérdés, hogy a botrány miatt jelentősen felgyorsul-e ez.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

rotaryfun, 2015.09.29 15:53

Nem értem mit szarakodnak ezekkel a foswagenekkel ? Vissza kell minősíteni a hamis adatokat szolgáltató autókat abba a környezetvédelmi osztályba amibe a valós adataik alapján tartoznak. Ha kell akár EURO mínusz 3 ba is :) (zöld helyett fekete matrica a rendszámra) Aztán majd ha sikerül normális emissziós értékeket produkálniuk akkor megkapják azt amit a foswagen mérnökei össze tudtak nekik hozni úgy hogy még azért menni is tudjanak meg gyilkos gázt se okádjanak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html