Megvan, hol bővítenek a német autógyártók

Európán kívül növeli beruházását a három nagy német autógyártó, a BMW, a Daimler és a Volkswagen. A fő célpontok az USA, Mexikó, Kína, illetve hosszabb távon Oroszország és Brazília.
NAPI, 2013. április 16. kedd, 11:33
Fotó: Napi.hu

A VW, a Daimler és a BMW együtt 25 milliárd dollárt terveznek befektetésekre költeni 2017-ig Európán kívül. A BMW, amelynek Dél-Karolinában lévő gyára az USA egyik legnagyobb autóexportőre, az X4 hobbi-terepjáró gyártását kezdi meg. A Daimler az Alabama államban lévő, Mercedes-Benz személyautókat előállító gyárát bővíti, a Volkswagenhez tartozó Audi pedig 1,3 milliárd dollár beruházásával épít bázist Mexikóban.

A VW idén átadja 100. üzemét. A motorok előállításával foglalkozó gyár a mexikói Silaóban kezdi meg termelését. A Volkswagen ezzel élre kerül az autógyártók között abban az összehasonlításban, amely aszerint rendezi sorba a cégeket, hogy melyikük gyárt több autót saját országán kívül. A VW kapacitásainak 77 százaléka nem Németországban található, a General Motorsnál 76, a Toyotánál 59 százalék ez az arány - idézi a Bloomberg az Oliver Wyman tanácsadó cég becslését. A BMW-nél és a Daimlernél 29-30 százalék a külföldi termelés súlya.

Szétspriccel a pénz

A cégek annak ellenére viszik ki a pénzüket Európából, hogy az euró 18 százalékkal gyengült a dollárhoz képest 2008-ban elért csúcsához képest, ami nyereségesebbé teszi a hazai gyártást. A Daimler üzemi eredményét például tavaly 958 millió euróval (1,25 millió dollár) dobta meg az euró gyengülése. A gond azonban az, hogy az árfolyamok ingadoznak - idén például már 200 millió eurós mínuszra számít a Daimler az euróárfolyam kedvezőtlen változása miatt -, amit részben az üzemek széttelepítésével tudnak ellensúlyozni az autógyártók.

A BMW 900 millió dollár ráfordításával 370 ezer négyzetméterrel bővíti amerikai gyárát, amelynek termékei a világ 130 országába jutnak el. Ez a cég egyetlen üzeme, amely autói 70 százalékát exportálja, ami segít ellensúlyozni a Németországban készülő 3-as sorozatú személyautók kivitelén elszenvedett árfolyamveszteséget. A cég 500 millió eurót (652 millió dollár) fordít kínai bázisai bővítésére, amelyeket egy helyi partnerrel üzemeltet.

Made in Germany?

A VW Kínában jóval többet, 9,8 milliárd eurót (12,8 milliárd dollár) költ fejlesztésre 2015-ig helyi üzleti partnerével együtt. Az elmúlt 25 évben összesen 16 milliárd eurót fektettek be az ázsiai országban. A cég az egyesült államokbeli Chattanooga városában lévő üzemét egymilliárd dollár beruházásával hozta tető alá, és máris bővítését tervezi, mert hobbi-terepjárókat is akar gyártani az USA-ban.

Az autógyártók emellett nem mondtak le az árfolyamkockázat kezelésének hagyományos módjáról, a határidős devizaügyletek kötéséről sem. A BMW 39 százalékkal, 36 milliárd euróra növelte devizaügyletei értékét 2012-ben - derült ki a cég éves jelentéséből. A VW 27 százalékkal, 103 milliárd euróra növelte hasonló biztosítékát, míg a Daimler 11 százalékos bővítésről számolt be. A külföldre település ugyanakkor nem kockázatmentes, a legnagyobb kihívást a Made in Germany imázs fenntartása okozza a német autógyártóknak.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

nylonzsak, 2013.04.16 14:52

@macrom: A globalizáció miatt ott gyártatnak ahol a legolcsóbb és ott adnak ahol a legdrágább. Időben és térben erősen eltérő fejlettségű régiók közötti ugranóbugrát persze fel lehet fogni egy hosszútávú piramisjátéknak is. De azért trendszerűen még van tér a jársztmában: Dél Amerika, Afrika, és még Ázsia is ... aztán kezdődik előről minden végkimerülésig.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Blama, 2013.04.16 13:30

@macrom: Frappáns kérdés - a választ nem tudjuk.

Európa igyekszik egyfajta szolgáltató-tudásközponttá válni, úgy gondolom.

S a tudás is pénzt ér.

A tőke pedig részben visszaáramlik, mert Kína még nem a legbiztosabb hely számára.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

macrom, 2013.04.16 13:26

Segítsetek légyszíves mert valamit nem értek:
Zömmel olyan országokba telepítenek autógyárakat ahol bagóért dolgozik a munkás a nyugat európai bérekhez képest. A bérkülönbözeten jelentős haszna van szerintem, nyilván ez nem látszik meg az új gépkocsik árában.
Amit nem értek, hogyha módszeresen kiviszik a termelést Európán kívülre, akkor egy idő után nem lesz annyi munkahely, nem lesz akkora vásárlóerő. Nem gondolkodnak el azon, hogy ki a franc fogja venni a kocsijaikat??? A kínai kétkezi melós biztos nem. Értem én hogy magasak Európában a bérek, de ezért tudnak az emberek vásárolni is nem???
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Blama, 2013.04.16 13:13

@bertalaszlo: Nem is kell, meg nem is fogja tudni, hol készült.

Az európai kocsik jelentős része már pl. Törökországban gyártódik.

Ja, a kínaiak pénze jó, gyártmányaik - nem.

Ahogyan - az oroszok pénze jó ( aggyatok kőcsön nekünk! ) - az oroszok rosszak.

Vagy: a németek beruházásai jók, amúgy meg kuss nekik.

Ahogy a nyilas mongya: ez a patriótizmus.

Jó, nagyon jó!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

bertalaszlo, 2013.04.16 13:09

Nem szivesen ülnék bele egy Kinai autóba!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html