Megrázó fordulat jöhet az autópiacon

Nem elég, hogy már a napi működéssel is gondok vannak a Renault-nál és a Nissannál a vezetési válság miatt, a két autógyártó vitájába belekeveredik a francia és a japán kormány is. A cégek közti szakadék egy hét alatt nagyot mélyült.
Komócsin Sándor, 2018. november 27. kedd, 15:38
Fotó: Shutterstock

A Renault pillanatnyilag a teljes sötétségben tevékenykedik, pedig már egy hét telt el azóta, hogy Japánban letartóztatták Carlos Ghosnt a Renault-Nissan autóipari páros vezetőjét - ad helyzetjelentést a Financial Times. A francia vállalat még mindig nem kapott részletes tájékoztatást arról, hogy milyen vádakat fogalmaztak meg a japán hatóságok elnök-vezérigazgatója ellen. Csak annyit tudni, ami a sajtóban megjelent: állítólag nem minden jövedelmét vallotta be a szigetországban és a saját céljaira használt vállalati pénzügyi eszközöket. Ghosn tagadja a vádakat.

A sztár menedzser lekapcsolása óta tartandó első közös Renault-Nissan-Mitsubishi igazgatósági ülés előtt mélyül a szakadék az autóipari konglomerátum fő résztvevői között. Az elmúlt 20 évben nem volt ilyen rossz a viszonyuk. A francia fél egy frusztráltabb az információhiány miatt. A Renault ezért nem tud világos kommunikációval a nyilvánosság elé állni, csak annyit tehettek, hogy a belső vizsgálatot indítottak a cégvezetővel szemben.

Magyarázkodnak

A bajok alapja, ahogy azt az elmúlt napokban sokszor elismételték, hogy a Renault és a Nissan viszonya féloldalas. A francia vállalat több mint 40 százalékos részesedést szerzett a nála nagyobb japán cégben 1999-ben, amivel megmentette a csődtől a Nissant. Ezzel egyidejűleg azonban megszerezte a jogot ahhoz is, hogy kinevezze a japán vállalat vezérigazgatóját és szavazati jogokat biztosító részesedéshez jutott. Eközben a Nissan tíz-egynéhány százalékos Renault-tulajdona alapján csak szavazásra nem jogosító részvényekkel rendelkezik.

A párizsi kormány, amelynek meghatározó tulajdoni részesedése van a Renault-ban, igyekszik meggyőzni a közvéleményt, hogy az autógyártó helyzete stabil, ám a szakértők szerint elkerülhetetlen, hogy a cégcsoportot összehozó és 20 éven át vezető Ghosn távozása után átalakítsák a felek viszonyait. A Nissan jelezte, hogy kivizsgálhatják a menedzsernek azt a döntését, amivel holland közös vállalkozássá (Renault-Nissan BV) bővítette az autógyári szövetséget. Hasonló eljárás indulhat a Renault-nál is.

Napi gondok

A vezetési válság kissé szétzilálta a vállalatok napi működését is, aminek egyik biztos jele, hogy elhalasztották a Nissan Leaf elektromos autó - Ghosn egyik kedvenc típusa - új változatának bemutatását. Még kellemetlenebb, hogy a konfliktus kezd felkúszni a kormányok szintjére is. Emmanuel Macron francia államfő és Abe Sindzó japán miniszterelnök a világ legbefolyásosabb országait tömörítő G20 e heti Buenos Aires-i csúcsértekezletén tárgyalhat egymással az ügyről.

Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter sajtónyilatkozatában védelmébe vette a Renault-Nissan házasságot, elismerve, hogy a két cég működési rendszerében változásokra van szükség. Erről lesz szó az igazgatósági ülésen is - vélhetően inkább a szavazati jogokkal fognak foglalkozni, nem pedig a kereszttulajdonlásból fakadó tőkeszerkezettel.

Az egyik legnagyobb gond, hogy a párizsi kormány a Renault-ban birtokolt tulajdonrésze alapján a Nissan tevékenységére is hatással van, s ha a japán cég szavazati jogokat szerezne, akkor újra kellene tárgyalni a francia állam befolyását is.

Válást akarnak?

Ráadásul a Nissannak sürgős a változtatások kierőszakolása, mert Ghosn továbbra is tagja a cég igazgatóságának és technikailag még a Renault vezérigazgatója. A japán félhez közel álló források szerint még az előtt eredményre akarnak jutni, hogy a menedzsert elengedik az előzetes letartóztatásból. E szerint két hét alatt le akarják zavarni az ügyet.

Bár mindkét autógyártó azt kommunikálja, hogy fenn akarják tartani a házasságot, egyes hírek szerint a Nissan boldogabb lenne egyedül, mivel megszabadulna francia partnerétől, amelyről úgy gondolja, hogy gyengébb nála. A történet vége egyes elemzők, például Philippe Houchois, a Jeffeires pénzügyi szolgáltató cég szakértője szerint a tőke-összefonódás szétszakítása lehet. Ez azt jelentheti, hogy a technikai kooperáció folytatódna a felek között, de a Renault Nissan-részesedése 43 százalékról akár 15 százalékra csökkenne a Nissanban.

HOZZÁSZÓLÁSOK