Az Alstom jelenleg nagysebességű vonatokat gyárt az Amtrak amerikai vasúttársaság megrendelésére, villamosokat és metrószerelvényeket készít szerte a világban, de Franciaországban csak küszködik. A múlt hónapban jelentette be, hogy a túltermelési kapacitások leépítésének jegyében 2018-ra bezárja a svájci határ közelében fekvő Belfort városban működő üzemét, ahol annak idején Franciaország első nagysebességű vonatát is gyártották. Ezzel 400 munkahely szűnne meg, de az alkalmazottakat más franciaországi üzemekbe helyeznék át.

A Manuel Valls vezette francia kormán minden követ megmozgatott, hogy megakadályozza a belfort-i gyár bezárását. Christophe Sirugue, az iparért felelős államtitkár kedden Belfortban megbeszélést tartott Henri Poupart-Lafarge-zsal, az Alstom vezérigazgatójával, szakszervezeti aktivistákkal és helyi vezetőkkel, majd bejelentette, hogy a francia állam 15 nagysebességű szerelvényt (TGV) vásárol. Ezenkívül megerősítette, hogy az államvasutak (SNCF) fenntartja korábbi megrendelését hat TGV-re, húsz dízelmozdonyra és 30 hagyományos vasúti szerelvényre is. Egy bonyolult alku keretében összehozott megrendelések értéke nagyjából 630 millió euró (193 milliárd forint).

A kormány bírálói szerint ez a probléma ékes bizonyítéka annak, hogy Franciaország képtelen otthon tartani a feldolgozóipari vállalatokat. Ráadásul az Alstomtól megrendelt 15 új nagysebességű szerelvényre nincs szükség, a döntést politikai megfontolások vezérelték.

A jövő évi elnökválasztás legfontosabb témája a munkanélküliség és a nyomott növekedéssel küzdő gazdaság lesz, és Francois Hollande államfő súlyos utóvédharcokat vív azért, hogy újabb mandátumot nyerjen. Hollande egyebek között azt ígéri, hogy le tudja szorítani a munkanélküliségi rátát, amely 10 százalék fölött mozog.