Az amerikai autópiac a vártnál gyorsabban tér magához, idén várhatóan 12,8 millió új autó talál gazdára szemben a 2010-es 11,6 millióval, illetve a 2009-es 10,4 millióval, ami 27 éves mélypont volt. Az átlagos eladási adat ráadásul úgy jön ki, hogy a múlt hónapban annualizáltan 13,6 millióra nőtt az értékesítés és az év utolsó hónapjában megközelítheti a 14 milliót. Az Autodata ágazati piackutató cég 13,6 millió új személyautó és kisteherautó eladásával számol 2012-ben.

Reklám sem kell

A vállalatok átlag autóként 2700 dollárt költöttek reklámra az elmúlt időszakban, ami 74 dollárral kevesebb az egy évvel korábbinál - derül ki a J.D Power & Associates tanácsadó cég adataiból. Azoknak a fogyasztóknak az aránya, akik a következő hat hónapban új autót akarnak vásárolni, április óta nem látott szintre ugrott novemberben. Legtöbbjük a válság idején elhalasztott autócserét akarja lebonyolítani.

Utóbbit alátámasztja, hogy az a pénzügyi válsággal együtt járó hanyatlás miatt 10,6 évre nőtt az amerikai utakon futó autók átlagéletkora. Eközben az elmúlt hónapokban csökkent a benzin ára: 2008 nyarán a gallononként négy dollárt meghaladó árak időszakában egyszerűen összeomlott a sokat fogyasztó hobbi-terepjárók (SUV) és kisteherautók piaca.

Benzint zabáltatni jó

Az olcsó üzemanyag nyomán elszállt az amerikaiak tartózkodása a benzinzabáló autókkal szemben, a múlt hónapban a Ford 29 százalékkal növelte SUV-jai és 24 százalékkal F-Series kisteherautói eladását az egy évvel korábbihoz képest, a GM Chevrolet Silverado és GMC Sierra modelljeiből 34 és 22 százalékkal kelt el több, a Chrysler Jeep terepjárói iránt 50 százalékkal ugrott meg a kereslet.

Eközben mások továbbra is az energiatakarékosság hívei, erre utal, hogy viszik a Toyota hibridautóit - a Priusból, beleértve az új családi változatot is - 49 százalékkal adtak el többet, és a Honda Civic értékesítése is bővült, miközben a japán cég a thaiföldi árvizek nyomán kieső alkatrész-szállítások miatt egyébként kevesebb autót adott el a múlt hónapban, mint 2010 novemberében.

A luxusautók piacán folytatódik a Mercedes és a BMW előretörése a Toyota Lexus rovására. Utóbbi az elmúlt 11 évben az USA-ban folyamatosan a legnépszerűbb prémium márka volt.

A FIAT kiszorul Olaszországból

Az amerikai piac erősödése úgy kell a FIAT-Chrysler szövetségnek, mint egy falat kenyér, ugyanis az cégcsoport olaszországi üzemei egytől egyig veszteségesek - jelentette a Reuters. Egyes elemzők szerint gazdaságilag és pénzügyileg a FIAT már nincs is jelen saját hazájában - a fordulat sajátos ahhoz képest, hogy 2008-ban a FIAT segítségével mentették meg a csődbe került Chryslert. A harmadik negyedévben a profit kétharmadát a Chrysler produkálta, és az olaszországi üzemek immáron csak az árbevétel 15 százalékát hozzák, harmadát annak, amit a Chryslerrel kötött szövetség előtt elértek.

A problémát kiválóan leírja egyetlen számpár. Míg Olaszországban 22 ezer alkalmazott évente 650 ezer autót állít elő, addig a lengyelországi leányvállalatnál - alacsonyabb bérekért - hatezren gyártanak 600 ezer autót. A FIAT eladásai 210 ezerrel csökkentek az elmúlt négy évben, és az olasz piac az idei után várhatóan jövőre is zsugorodni fog, miután a gazdaság a megszorítások miatt recesszióba süllyedhet.