Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A szlovén Adria Airways nemrégiben bekövetkezett csődje egyértelmű jele volt az európai légi közlekedés átalakulásának - írja a bne InelliNews régiós hírportál. A cég 90 millió eurós adósságot görgetett maga előtt, és nem volt képes hiteles átszervezési tervet benyújtani a szlovén légi közlekedési hatóságnak.

A német Scope Ratings tanácsadó cég szerint a hullámzó üzemanyagárak, az erősödő verseny és az utasok számának lassuló növekedése nyomást gyakorol a légiipar cégeire, ami kiütheti a kisebb, kevésbé sokoldalú játékosokat. Ennek nyomán máris megindult a konszolidáció. Olyan nagy csoportok alakultak ki, mint az International Airlines Group (Aer Lingus, a British Airways, az Iberia, a Level és a Vueling),  Illetve a Lufthansa Group (Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, Eurowings, Brussels Airlines). Mellettük játszik még az Air France-KLM és az EasyJet, illetve a Ryanair fapadosok.

Pozitív jelek

A Scope várakozásai szerint a nagyok be fogják gyűjteni a kisebbek repülőtéri parkolási helyeit és repülőgépeit. A nagy felvásárlók az említett légitársaságok vagy vállalatcsoportok lehetnek, illetve a Wizz Air terjeszkedhet Nyugat-Európa felé. Az utóbbi céggel kapcsolatban nagy visszhangot kapott Michael O'Leary, a Ryanair főnökének nyilatkozata, aki a felvásárlási célpontok között említette a magyar alapítású céget. Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója éppen ellenkező fejleményekre számít, szerinte vállalata a brexit után az Egyesült Királyságban az egyik konszolidációs platform lehet.

A BNE IntelliNews cikke a nagy beolvadások mellett megemlíti a régiós légiipar önálló fejlődését bizonyító változásokat is. A 2018-ban alapított Air Albania az egyik példa. Ez a légitársaság a Turkish Airlines 49, az MDN Investment 41, illetve az albán állami légi irányító cég,az Abcontrol 10 százalékos tulajdona.

Az Air Serbia terjeszkedésbe kezdett, miután az egyesült arab emirátusokbeli Etihad megvette a 49 százalékát. Ez a cég regionális légitársasággá akar válni - az elmúlt évet 12,2 millió eurós nyereséggel zárta. A Croatian Airlinest nemrégiben azzal az indokkal segítette ki 13,5 millió eurós támogatással a zágrábi kormány, hogy az ország idegenforgalmi iparának nagy szüksége van a nemzeti légitársaságra.