A kis hal megeszi a nagy halat - lehetne mondani, csakhogy a pénzügyi és hitelválságban az államilag támogatott cégekkel szemben a kegyetlenül céltudatos üzletpolitikát folytató fapados Ryanair lett a nagyhal.

Michael O'Leary, a vállalat szabadszájú főnöke már transzatlanti útvonalakról álmodik és ezért meg akarja szerezni a bajba került ír nemzeti légitársaságot, az Aer Lingust.

Az "ír Malév" eddig ellenállt - elutasították a fapados ajánlatát, azzal, hogy az 1,30 eurós részvényenkénti ár alulértékeli a céget. Érdekes módon a Ryanair a 2006-os és 2008-as ajánlatához képest kevesebb pénzt fizetne a nemzeti légitársaságért.

Az ír kormány is bírálta a sorban már harmadik ajánlatot, azonban azt is elismerte: nem tudja megakadályozni a Ryanair próbálkozásait és már korábban értésre adta, hogy megvizsgálja O'Leary ajánlatát. A miniszterek egyelőre esküdöznek, hogy nem fogják a 25 százalékos állami részesedés gyors eladására kényszeríteni őket. A keddi ülésen úgy döntöttek, megfontolják az ajánlatot. A döntést befolyásolja, hogy az ajánlat mit jelent az útvonalakra és az árakra nézve, és az is, hogy a versenyhivatal mit szól az ügylethez.

A Ryanair újabb próbálkozása idején ugyanakkor a tőzsdéken közel harmadával értek kevesebbet az Aer Lingus papírjai, mint amenyit O'Leary kínált. A fapados cég már most is 29 százalékban birtokosa a nemzeti légivállalatnak.

Az ír kormánynak ugyanakkor a korábbi IMF-mentőcsomag miatt szüksége lenne a nagy állami rész eladásából befolyó összegre.

A Ryanair a két cég fúziójával értékes amerikai útvonalakhoz jutna, karizmatikus főnöke pedig azt találta mondani, hogy 10 euróért kínálna jegyeket a tengeren túlra. Az Aer Lingus az a cég, amely a harmadik legtöbb úgynevezett fel- és leszállási slotot birtokolja a forgalmas Heathrow repülőtéren.

Közben bejelentkezett az Aer Lingusért egy távolabbi vevő is: a török Turkish Airlines jelezte, nagyon érdekli a 75 éves ír nemzeti légitársaság. Az Abu Dzabi-beli Etihad, amely már 3 százalékban tulajdonos, szintén gyakran szerepel a híradásokban, mint potenciális vevő. A törökök nemrég leállították a partnerségi tárgyalásokat a lengyel LOT-tal. Az Etihad és a Turkish Airlines is lehetséges légicsomópontként tekint a dublini reptérre és ez lehet az érdeklődés oka - jegyzik meg elemzők.