Nagy dobásra készül a világhírű luxuscég

Más olasz divatházak példáját követve a Versace is tőzsdére menetellel őrizheti meg függetlenségét − egyelőre azonban nincs erről döntés. A medúzafős márka visszanyerte erejét és terjeszkedni készül.
Szabó Márta, 2013. április 13. szombat, 14:20
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság hétvégi számának cikke

Akár már idén elérheti az olasz Versace divatház az eredetileg 2014-es célként kitűzött 500 millió euró éves árbevételt − jelentette ki a Milano Finanza portálnak adott interjújában Gian Giacomo Ferraris, a luxusipari csoport vezérigazgatója. Az alapító Gianni Versace 1997-es halála után megrendült, a tíz évvel későbbi válságban újra megtépázódott családi vállalkozást az elmúlt években a Jil Sandertől odaérkező Ferraris állította talpra: tavaly már az előző évhez képest 20 százalékkal, közel 409 millió euróra nőtt a forgalom, ezen belül a kiskereskedelmi eladások értéke 39 százalékkal, 224,5 millió euróra bővült. (A csoport adóssága a Reuters szerint már csak 25 millió euró körül van − nem számítva az új üzletek nyitását szolgáló beruházásokat −, ez nagyjából harmada a 2009 véginek.)

A kérdés most már inkább az, meddig növekedhet a Versace − fogalmazott Ferraris −, és mi ennek a legjobb útja. A költői kérdés szakértők szerint jórészt azt jelentheti, hogy tőzsdére vigyék-e a vállalkozást vagy sem; ez a lépés több családi tulajdonú olasz divatcégnek bejött, ilyen volt például a Prada vagy a Salvatore Ferragamo. A Versace már tavaly májusban felkérte tanácsadóként a Goldman Sachst, valamint az Intesa SanPaolo-csoporthoz tartozó IMI befektetési bankot annak eldöntésére, hogy tőzsdére menetellel vagy új tulajdonos bevonásával erősítsenek-e − ha egyáltalán szükség van rá. A vállalkozás 20 százaléka az alapító húga, a mostani vezető tervező Donatella Versace (képünkön) kezében van, 30 százalék a bátyjáé, Santóé, 50 százalék pedig Donatella lányáé, a most 26 éves Allegra Versace tulajdona − ő is divattervező, de nincs exkluzív szerződése a saját házával.

A tőzsdére vitel mellett szólhat, hogy a függetlenségüket sokáig őrző olasz luxuscégek gyakran végzik a két nagy francia ágazati csoport, az LVMH vagy a nemrég Kering névre átkeresztelt PPR valamelyikében, nem győzve tőkével a versenyt − elég a Guccira vagy a Bottega Venetára gondolni. A Versacénél azonban még nem született meg a döntés − hangsúlyozta a vezérigazgató −, de addig se állnak le terveikkel. A csoportnak összesen 93 üzlete van szerte a világon, ebből 66 a topkategóriás Gianni Versace (a divatház "ifjúsági" vonala a Versus) − Ferraris szerint lehetne akár kétszer ennyi is. A közeljövőben készülnek egy új reprezentatív moszkvai Versace-butik megnyitására, de megjelenik a medúzafős márka üzlete Isztambulban és Brazíliában is.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK