Külön gondot fog fordítani új áruházainak elhelyezésére az IKEA - mondta Peter Agnefjall, a svéd bútorhipermarket-lánc vezérigazgatója a CNBC-nek adott interjújában. A vállalat módosítani kívánja értékesítési stratégiáját, ezen belül úgy látják, hogy a helyszínválasztás különös jelentőséggel bír.

Egy-két évtizeddel ezelőtt nem volt kétséges, hogy a nagy autópálya-csomópontok mellé építjük fel az áruházainkat, míg ma inkább olyan helyeket keresünk, amelyek jó tömegközlekedési kapcsolatokkal rendelkeznek - fejtegette Agnefjall.

Az IKEA a kilencvenes években vált ágazatának legnagyobb globális szereplőjévé. Jelenleg 328 hipermarketet üzemeltet 28 országban. A vásárlók jellemzően olyan cégként ismerik, amely gigantikus áruházakat épít peremvárosi környezetekben.

Irány a belváros és környéke

Ezen azonban az utóbbi időben változtattak. Spanyolországban, Norvégiában és Finnországban három új árufelvevő és megrendelési pontot létesítettek. A vásárlók ezeken nézelődhetnek és felvehetik az előzetesen megrendelt termékeket. Hírek szerint hasonló helyet akarnak létrehozni a londoni Oxford Streeten, Európa egyik legforgalmasabb bevásárlóutcájában.

A cég korábban azt is jelezte, hogy igyekszik közelebb vinni szupermarketeit a nagy bevásárlóközpontokhoz, amelyek tömegközlekedési csomópont mellé épültek. Tervezési szakaszban van például egy áruház Greenwichben, London egyik peremkerületében. Ez lesz legközelebb a brit főváros központjához.

Nem vezetnek

Az IKEA fiatalabb vásárlói közül egyre kevesebbeknek van jogosítvány - fejtegette Agnefjall. Ők inkább tömegközlekedéssel érkeznek az hipermarketekbe. Ebből fakad, hogy az IKEA-üzleteknek közelebb kell kerülniük a vásárlókhoz.

Ahogy a vezérigazgató fogalmaz, meg kell változtatniuk áruházaik formáját. Az eredeti változat leginkább egy nagy palacsintához hasonlít, míg a jövőben egymásra épülő rétegekből állnak majd az üzletek. Például kisebbek lesznek az autóparkolók.

Az IKEA-csoport árbevétele több mint 11 százalékkal, közel 32 milliárd euróra nőtt a 2015 augusztusát megelőző évben az egy évvel korábbihoz képest. A 2014-2015-ös üzleti év nettó nyereség 3,5 milliárd euró volt. A vállalat saját weboldalának segítségével lebonyolított online értékesítése meghaladta az egymilliárd eurót.