A rendszerváltás után 23 évvel, a román lakosság jelentős része továbbra is az előző korszak technológiájával épült öreg Daciáját használja, a matuzsálemi kort elért járgányok típusát még a hatóságok sem tudják beazonosítani. Az évek óta futó roncsprogramok ellenére nem sikerült érdemben fiatalítani az autóparkot Romániában, a forgalomban lévő gépkocsik 55 százaléka több mint 10 éves, az átlagéletkor három év alatt 10-ről 12-re emelkedett - derül ki a Gépjármű- és Gépjárművezetés-Ellenőrző Hivatal (DRPCIV) statisztikájából.

A 2008 és 2012 között 27 százalékkal bővülő autópark tavaly év végén több mint 4,48 millió gépkocsit számlált, ennek mintegy 31 százaléka Dacia márkájú volt.

A román gyártmányú autók jelentős részének típusáról azonban a hatóságok nem tudnak érdemben nyilatkozni, több mint 1,05 millió nyilvántartott forgalmi engedélyben ugyanis nem szerepelnek típusjelzésre vonatkozó adatok. A még 1990 előtt gyártott autók forgalmijába a pitesti üzem nem tartotta fontosnak feltüntetni az típusjelzést, igaz nagy autóválaszték nem lévén a piacon, ez akkor nem is okozott gondot a hatóságoknak.

A DRPCIV adatbázisában szerepel két 1100-as, két 1210-es Dacia, és több 1300, 1309, 1320, és 1325-ös modell is, a legtöbb még használatban lévő Dacia - a nyilvántartás szerint 4420 darab - az a hagyományosnak tekinthető 1310-es típus, amelyik korábban Magyarországon is nagy "népszerűségnek" örvendett, míg a vámmentességet kihasználva a románok vissza nem vitték azokat.

A nyilvántartások szerint használatban van még tíz Dacia 500-as azaz a Lastun (fecske) is Romániában, noha egyértelmű, hogy a Trabantnál is kisebb, kéthengeres, üvegszál-merevítésű műgyantából készült négykerekű napi használatra alkalmatlan. Az 1980-as évek végén összetákolt "féldaciának" is gúnyolt modellt néhány igazán megszállott tarthatja máig életben.

Dacia 500 Lastun