Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A világ egyik legolvasottabb politikai hetilapja idén decemberben jelenik meg nyomtatott formában utoljára. A Newsweek főszerkesztője egy nyílt levélben tudatta az olvasókkal és a lap alkalmazottaival, hogy az 1933-ban még News-Week néven alapított hetilap 2013 január elsejétől Global Newsweek néven, csak digitális kiadásban lesz elérhető - írja az Index.

"A váltás nem minőségi, nem a Newsweek stílusát, tartalmát vagy integritását befolyásolja. Ez egy gazdasági döntés" - írta Tina Brown a The Daily Beast nevű portálon is megjelentetett levelében.

Az MSNBC-n megjelent elemzés szerint ugyanakkor a Newsweek elektronikussá válása nem függ össze a nyomtatott sajtó általános válságával, hanem a lap kiadójának saját pénzügyi gondjaira vezethető vissza. A hagyományos újságoknak ugyan számos intézkedést kellett hozniuk az elmúlt években a túlélés érdekében, ám a válság idején tapasztalt szabadesés mostanra megállt, a magazinipar az elmúlt három évben stabilizálta a helyét. Megfigyelők szerint a Newsweek egyszerűen a nyomdaköltségek eltüntetése árán akarja megspórolni a bérköltségeket. Így tudja megmenteni hagyományos szerzőgárdáját. A nyomtatott hetilap kiadásának feladása miatt 1,4 millió előfizetőnek kell lemondania a kézbe fogható Newsweekről. Ők minden héten e-mailben kapják meg megszokott olvasnivalójukat.

A Newsweek a Time mögött a második legolvasottabb politikai hetilap évtizedek óta. 4,7 millió példányban jelenik meg hetente, ebből 2,7 milliót egészen 2010-ig az amerikai előfizetők és vásárlók kaptak kézhez. A többi olvasót a lap 12 nemzetközi és négy angol nyelvű kiadása hozta. Két évvel ezelőtt a hazai példányszám 1,5 millióra esett vissza, amiből csak 40 000 került az újságos standokra. A lapot kiadó The Washington Post ekkor, 2010 novemberében egy dollárért, a Newsweek 47 millió dolláros adósságának átvállalása mellett eladta a lapot Sidney Harmonnak, a harmon/kardan audiotechnikai cég egyik alapítójának.

A Newsweek és a The Daily Beast egyesült, ezzel az online politikai és közéleti portál látogatóinak száma 70 százalékkal emelkedett egy év alatt, most már 15 millió egyedi látogatójuk van havonta. Tina Brown közleményében arra is kitért, hogy miközben a nyomtatott sajtó haldoklik, és egyre több pénzbe kerül, a digitális kiadványok, azaz a táblagépeken és okostelefonokon futó applikációkon keresztül vagy az interneten olvasott tartalmak iránti érdeklődés soha nem látott méreteket öltött. "Az amerikaiak 39 százaléka valamilyen digitális forrásból tájékozódik, a táblagép-felhasználók száma a 2011-ben mért 13 millióról 2012 decemberére 70 millióra nő."

A döntés nem túl meglepő, hiszen idén júliusban a The Daily Beast Newsweek jelenlegi többségi tulajdonosa a Guardianben jelentette ki, hogy csak idő kérdése, mikor szüntetik meg a nyomtatott kiadást. Akkor a főszerkesztő még vehemensen cáfolta a pletykákat és a szerkesztőség tagjait személyesen nyugtatta meg, hogy nem szűnik meg a lap. A Newsweek problémája nem egyedi. Az amerikai médiapiac átalakulása, az olvasók média- és hírfogyasztási szokásaiban beéllt drasztikus változás a nyomtatott sajtó végnapjait vetíti elő, amit már 2009-ben megjósoltak.

Akad olyan amerikai napilap, amit egyszerűen bezártak (Minneapolis Star Tribune, Rocky Mountain News, Seattle Post, stb,) mások csökkentett példányszámban jelennek csak meg, és olyanról is lehetett olvasni, hogy bizonyos helyi lapok már nem a hét öt-hét, hanem csak 3 napján jelennek meg. A The New York Times és a Wall Street Journal Brazíliába tart, ahol a válság hatásai még nem érezhetők olyan markánsan, mint az USA-ban, és a külföldre menekülés úgy tűni megoldás lehet gondjaikra.

A nyomtatott sajtó válsága természetesen nemcsak az USA-ban tapasztalható. A brit Guardianről éppen a minap reppent fel az a pletyka, hogy tulajdonosai megunták, hogy a napilap évente 44 millió fontos veszteséget termel, és inkább a 47 milliós nyereséget hozó online és táblagépekre és okostelefonokra szánt digitális kiadásba fektetnének komolyabb összeget, miközben a nyomtatott kiadást egyszerűen megszüntetnék. A főszerkesztő egyelőre cáfol, de a történet kísértetiesen emlékeztet arra, ami éppen a Newsweekkel történik.