Rossz hír érkezett Németországból - több százezer munkahely veszélyben

Munkahelyek százezreit veszélyeztetheti a német autóiparban az átállás az elektromobilitásra - írta a Handelsblatt egy még nem nyilvános felmérés nyomán.
Domokos László, 2020. január 13. hétfő, 13:19
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

A német kormány mellett működő közlekedésügyi tanácsadó testület (Nationale Platform Zukunft der Mobilität - NPM) megbízásából végzett kutatás alapján a legrosszabb esetben 410 ezer munkahely szűnhet meg 2030-ig annak révén, hogy a belsőégésű motorral működő gyártmányokat háttérbe szorítják az elektromos meghajtású kocsik a GDP nagyjából 5 százalékát biztosító és a teljes állásban foglalkoztatottak 3 százalékának munkát adó autóiparban - írta az MTI.

A visszaesés fő oka, hogy egy belsőégésű motor hozzávetőleg 1200 alkatrészből áll, egy elektromotorhoz viszont csak durván 200 alkatrész szükséges, így jóval kevesebb munkaerőt igényel, és a gyártók egyre inkább az utóbbi technológiára összepontosítanak. Ezt jelzi, hogy 2023-ig nagyjából megháromszorozzák, 150 fölé emelik az elektromos meghajtású modellek számát.

A foglalkoztatottság leginkább a motorból és az energiáját továbbító alkatrészekből álló úgynevezett hajtáslánc területén csökkenhet. Közvetlenül a gyártásban 63,2-70,4 ezer között alakulhat a megszűnő állások száma, a logisztika területén 9480 és 10 560 közötti számban szűnhetnek meg munkahelyek, a tervezés, fejlesztés és az adminisztráció területén pedig 6320 és 7040 közötti számban.

Mindez azt jelenti, hogy 79 ezer és 88 ezer között lehet a hajtásláncok területén 2030-ig megszűnő munkahelyek száma a németországi autógyárakban. Hasonló, 80 ezer körüli veszteséget tart reálisnak az ágazat legnagyobb munkaadói érdekképviselete, a több mint 600 céget összefogó német autóipari szövetség (Verband der Automobilindustrie - VDA) is. A 410 ezer állás elveszítéséről szóló becslést viszont súlyos túlzásnak tartják.

Ez egy "irreálisan szélsőséges forgatókönyv", és azon alapul, hogy igen csekély mértékben fejlődik az elektromos autók és a használatukhoz szükséges akkumulátorok németországi gyártása - mondta a Handelsblattnak Kurt-Christian Scheel, a VDA ügyvezetője. E kiinduló feltételezések ugyanis nem helytállóak, az elektromos autók és az akkumulátorok területén is a hazai, németországi gyártás bővülésével lehet számolni.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

BattMan, 2020.01.14 08:16

Logikus, ezt mindenki tudta már 10 évvel ezelőtt is. NINCS munkaerő hiány sehol a világon, egyes országok, cégek kamu állásokat hirdetnek és pályáztatnak, erősítve így presztízsüket.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Józsi2222, 2020.01.14 00:13

@europeer:
Az általad írottak nem vonták kétségbe, sőtt, nem is érintették a cikk azon állítását, hogy munkahelyek fognak megszűnni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2020.01.13 19:12

Érdekes ellentmondások.
Pont itt egy mésik cikkben azért aggódnak, hogy nincs munkaerő.
Komoly vetélkedés alakult egyes európai országok között a szűkösen rendelkezésre álló vendégmunkásokért. A meccsben főként a kelet-közép-európai országok és Németország vesznek részt.
------------
na, most mi a tököm van?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Józsi2222, 2020.01.13 18:23

Megint a szokásos zöld blődségek.
Csak az utolsó fejezetben:
... nincs fejlődés...
válasz,.... de igen, bővül a gyártott mennyiség...
Csoda, ha minden zöld ütődöttnek tűnik?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html