Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Volkswagen AG tavaly év végén 17 milliárd euró nettó likviditást tudott felmutatni, miközben patinás európai versenytársai, a PSA Peugeot-Citroen 3,36 milliárd euró, a Renault pedig 229 millió euró adóssággal bajlódott. Ez azt jelenti, hogy a VW sokkal agresszívebb finanszírozási politikai folytathat, mint a francia cégek, mert jóval olcsóbban jut hitelhez - szögezte le a Bloombergnek nyilatkozva Philippe Houchois, az UBS bank londoni elemzője. Ez újabb versenyelőnyt jelent a német cég számára alacsonyabb gyártási költségein felül.

Az autógyártók az európai piacon egyre inkább rákényszerülnek arra, hogy maguk finanszírozzák eladásaikat, ugyanis az itteni bankok az adósságválság miatt egyebek mellett az autóvásárlók hitelezését is kénytelenek korlátozni. Ennek feltételei azonban nagyon eltérőek: ha például a Peugeot-Citroen felvesz 100 millió euró kölcsönt, akkor erre évi kétmillió euróval több kamatot kell fizetnie, mint a VW-nek, míg a Renault esetén 1,4 millió a felár - derül ki a Merrill Lynch adataiból. Az olasz FIAT-ot csak azért nem érinti ez az összehasonlítás, mert közös finanszírozási céget hozott létre a francia Crédit Agricole-lal.

Le fogjuk nyomni őket

Kedvezőbb finanszírozási helyzetben vagyunk a piacon, mint mások, és ezt ki is akarjuk használni - mondja Christian Calheim, a VW európai értékesítéseket finanszírozó divíziójának vezetője. Az a célunk, hogy 2018-ban már minden második eladott Volkswagen megvásárlását a gyártó finanszírozza - teszi hozzá. Jelenleg egyharmad ez az arány az Európában eladott VW-k esetén, kivéve Németországot, ahol már most megvan az 50 százalék.

A pénzügyi előnyök segítik a német autógyártót abban, hogy megtartsa vezető helyét az európai újautó-piacon. A VW-márkai idén és jövőre megőrzik 21 százalék körüli piaci részesedésüket - véli az IHS Automotive autóipari piackutató cég. Eközben a Peugeot-Citroen, Európa második legnagyobb autógyártója 13,2 százalékos súlyra tehet szert 2012-ben, ami 2013-ra 12 százalékra mérséklődhet. A Renault 9,6-ről 10,6 százalékra növelheti részesedését, de ezt fapados márkájának, a Daciának köszönheti majd.

Olcsóbb pénz, kisebb kedvezmény

Az olcsóbb finanszírozás azt is lehetővé teszi a Volkswagennek, hogy kevesebb kedvezményt adjon autói listaárából, ugyanis ehelyett kedvezőbb hitelt tud kínálni - derül ki az Autohaus Pulschlag iparági kutatóintézet adataiból. A német cég januárban átlag 8,5 százalékos engedménnyel kínálta az Audi logó alatt forgalmazott autót és 9,9 százalékos kedvezménnyel a VW márkához tartozó típusokat.

Eközben a FIAT kénytelen volt 13,3 százalékot, a francia gyártó pedig átlag 12,8 százalékot engedni. A Renault pénzügyi vezetője ennek ellenére azt mondta a múlt heti genfi autókiállításon, hogy a vállalat cash flow-jára támaszkodva a cég banki divíziója versenyképes szinten juthat hitelhez. A PSA viszont eszközeladásokból és részvénykibocsátásból próbál pénzhez jutni, miután a Moody's a hónap elején a bóvli kategóriába minősítette le a cég adósságait.