Óriási lehetőség rejlik az orosz wc-papír piacban - itt csak nyernek

Oroszországban a Szovjetunió összeomlása óta a wc-papír gyártása bizonyult a legtutibb üzletnek: az ezzel foglalkozó vállalatok termelése folyamatosan bővül dacolva az országot sújtó gazdasági válságok sorával.
Komócsin Sándor, Barabás Júlia, 2018. augusztus 26. vasárnap, 19:01
Fotó: Shutterstock

Semmi sem jelképezi jobban a szocialista rendszer kudarcát, mint a szovjet wc-papír - írta a bne IntelliNews régiós hírportál. A smirgliszerű, egyetlen rózsaszínre emlékeztető színben kapható papír örökre emlékezetes marad, ám azóta létrejött a korszerű termékeket produkáló orosz iparág a háztartási és egészségügyi papírok előállítására. Számos színben és többféle vastagságban kínálják a fogyasztóknak a jófajta, hazai wc-papírt.

Ami azt illeti a jó minőségű egészségügyi papírokkal foglalkozó vállalatok bizonyultak az oroszországi feldolgozóipar leginkább válságálló cégeinek - derült ki Mark Reznik, a Syktyvkar Tissue Group vezérigazgatójának szavaiból. Vállalatának tevékenysége folyamatosan nő, a lendületet még a 2014-es "csendes" gazdasági válság sem törte meg. (Akkor az olaj árának váratlan bezuhanása és a Moszkva elleni nyugati szankciók recesszióba taszították az orosz gazdaságot: a fogyasztás visszaesett, a rubel jelentősen leértékelődött.)

Vágtató tempó

A háztartási és egészségügyi papírok gyártása az 1990-es évek gazdasági válságát követően, a 2000-es évek elejétől óriási tempóban, évente 15 százalékkal nőtt. Később ez az ütem valamelyest csökkent, de még így évente hat százalékkal bővül a piac a mai napig. Ennek ellenére az oroszok még mindig sokkal kevesebb wc- és törlőpapírt, illetve papír zsebkendőt fogyasztanak, mint a világ más térségének lakói.

Az orosz átlagfogyasztás személyenként évi 3,8 kilogramm, míg Kelet-Közép-Európában nyolc kilogramm ez az adat, Nyugat-Európában pedig 15 kilogramm. Mindez azonban semmi az USA lakónak 25 kilogrammos fogyasztásához képest. Ez egyben azt is jelenti, hogy a háztartási és egészségügyi papírok gyártásával foglalkozó oroszországi cégek előtt óriási növekedési lehetőség áll.

A következő 12 évben a piac értéke a jelenlegi duplájára, évi 180 milliárd rubelre (774 milliárd forint másfél budapesti 4-es metró ára) mehet fel - derül ki a VIYM befektetési cég, a Syktykvar tulajdonosa becsléséből. Ennek megfelelően a vállalat szakértői nem számítanak a piaci verseny éleződésére, sőt biztosak abban, hogy az üzletággal távolabbi rokonságban lévő vállalatok is megjelennek a gyártók között.


Kevés cég

Az orosz wc-papírbizniszen viszonylag kevés vállalat osztozik. A piac 60 százalékát öten uralják. A svéd kézben lévő Essity, a Hayat Kimya, a Syassky PPM, a Syktivkar és a Nábereznyocselnyiszkij CPM. Az Essity a király 20 százalékos piaci részesedéssel - ám a VIYM szerint egy új komoly cég készül harcba szállni a fogyasztókért, mégpedig az Arhangelszk Pulp papírgyár kezében lévő Arhbum Tissue Group. Ez a cég 2019-ben indítja el wc-papírgyártását egyből évi 70 ezer tonnás kapacitással, ami a 2017-ben gyártott összes ilyen papír tíz százaléka.

A szakértők szerint az újabb nagyhal megjelenése arra késztetheti a kisebbeket, akik együtt a piac 40 százalékát birtokolják, hogy cégfelvásárlásokkal, egyesülésekkel növekedjenek. Sem a pénzügyi erejük, sem a technológiai felkészültségük nincs meg arra, hogy lépést tartsanak a nagyokkal.

A Syktyvkar már nem sokkal a rendszerváltás előtt, 1986-ban megjelent az orosz piacon, nagy sikert aratva "56 méter" nevű termékével. Az elmúlt két évtizedben folyamatosan korszerűsítették és bővítették technológiájukat, aminek meg is lett az eredménye: Veiro nevű saját márkás papírjuk Oroszország 100 legjobb terméke közé került. Jelenleg 85 ezer tonnás gyártási kapacitással rendelkeznek, ami a piac kilenc százalékának uralásához elég.

Árcsúcs a lengyeleknél
A könnyűzenei fesztiváljáról híres lengyelországi Kolobrzeg városának egyik vendéglőse csillagászai árral tartja távol az éttermétől azokat, akik csak a mellékhelyiség használata miatt térnének be. A wc díja 12 zloty, azaz 1000 forint - adta hírül a Super Express című lap. A normál ár a vendéglőkben általában 1-2 zloty (75-150 forint), ám ezen a helyen nem elég meginni egy üdítőt vagy venni egy fagyit a wc olcsó használatához, hanem rendesen be kell ebédelni. Erről részletes tájékoztatás olvasható a mellékhelyiség előtt. Az étterem tulajdonosa a wc fenntartásának költségeivel magyarázza döntését, amelynek köszönhetően vendéglőjének mellékhelyisége kiérdemelte a Lengyelország legdrágább klotyója címet.

A fotó forrása: Shutterstock

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Czirok_a_gasztroblogger, 2018.08.27 21:23

A wc-papír, papírtörlő, -zsebkendő, -pelenka, fogkrém mindenhol a világon a legjobb válságálló, ún. defenzív befektetésnek számít, az amerikai multik közül ebben a műfajban a Colgate-et és a Johnson&Johnson-t szokták ajánlani, elismerten unalmas, de megbízható befektetésként. Ezeket - ürügy hiányában - nem tudja az állam sz@rrá adóztatni se, mint pl. a szintén válságálló dohánycégeket.

Az amerikai 25 kg/fő/év papírfogyasztás az orosz 3,8 kg-al szemben viszont egyértelműen az amerikai pazarló, hedonista, mellesleg környezetet felélő életmódot minősíti. Minden papírtermékhez fákat kell kivágni, ugye, és ha az oroszoknak elég 3,8 kg papírfelhasználás évente, akkor nem hiszem el hogy az amerikainak 25 kg kellene ugyanebből.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rotaryfun, 2018.08.27 21:00

A kényes seggüket már töri talán a Pravda ?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html