Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Miközben a német autógyártók késhegyig menő harcot folytatnak dízeltechnológiájuk megmentése érdekében, a dízelmotorok egyik mestere, a Mercedes-Benz saját főhadiszállásán vesztett csatát a háborúban - tudósított a Bloomberg. A stuttgarti közigazgatási bíróság szerint a dízelmotorok kitiltása garantálhatná, hogy a német nagyváros be tudja tartani a levegőtisztasági szabályokat.

Mi a fontosabb?

Wolfgang Kern bíró - igazat adva egy környezetvédő csoportnak, amely a bírósághoz fordult - dízelmotorok kipufogógázaiban találta meg a túl magas nitrogén-oxid-koncentráció okát. Az önkormányzat 2010 óta képtelen érvényt szerezni az ezzel kapcsolatos előírásnak - érvelt. Az autóforgalom korlátozása szerinte megfelelő lépés, mert az egészség védelme fontosabb emberi jog, mint az autósok közlekedéshez való joga.

Az autók kitiltása alapvetően rossz irány - reagált a hírre Jörg Howe, a Daimler kommunikációs vezetője. Szerinte ez rombolni fogja a közösségi közlekedést is és gazdasági károkat okozhat. Kern ezzel kapcsolatban csak annyit jegyzett meg, hogy bármilyen jogorvoslati kérelemmel a szövetségi közigazgatási bírósághoz lehet fordulni. Ennek döntése azonban precedens értékű lehet, ugyanis Berlinben és Münchenben is hasonló tárgyú pereskedés folyik.

Gyorsan lépni kell!

Az autógyártók vesztésre állnak a dízelháborúban: legalábbis a legfrissebb adatok szerint tavaly már csak az eladott új autók 46 százalékában volt gázolajjal üzemelő motor. Az a lehetőség, hogy a nagyvárosok központjaiból kitiltják a dízeleket, súlyos csapás lehet, miközben az autógyártók több tíz ezer embernek adnak munkát Németországban.

A tartományok vezetése az utóbbira gondolva inkább utat nyitna az előtt, hogy a cégek javítsák dízeleik károsanyag-kibocsátását, ám ütköző pályára állhatnak a városi önkormányzatokkal, amelyeket közvetlenül érint a levegőszennyezés problémája. A konfliktust élezheti, hogy a stuttgarti bírói döntés az Euro 5-ös, azaz 2015-től eladott dízeles autókra is vonatkozna. Kern szerint ez a biztos módja a nitrogén-oxid-szint csökkentésének és már januártól be kellene vezetni a korlátozást a belvárosban.