Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A barcelonai taxisok szervezete még 2014-ben terjesztett be keresetet a kereskedelmi bírósághoz, hogy mondja ki: az Uber működése tisztességtelen, sérti a versenyt. A bíróság dolga lényegében az volt, hogy megállapítsa, az Uber közlekedési szolgáltatást, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatást, vagy a kettő keverékét nyújtja-e.

Az ügyben végül az Európai Bíróság ma hozott egy, a taxisok számára kedvező döntést: az, hogy a cég egy applikáció segítségével összeköti a nem hivatásos sofőröket és az utasokat az az uniós jog értelmében a "közlekedés területén nyújtott szolgáltatásnak" minősül. (Nőtt az Uber vesztesége.)

Az ilyen szolgáltatás ennélfogva ki van zárva az általános értelemben vett szolgáltatásnyújtás szabadságának, valamint a belső piaci szolgáltatásokról, illetve az elektronikus kereskedelemről szóló irányelveknek a hatálya alól. Így a tagállamok feladata az EU működéséről szóló szerződés általános szabályaival összhangban az ilyen szolgáltatások nyújtásának feltételeit szabályozni.

Május óta kevesen mertek volna fogadni a cég győzelmére - írta a döntéshez fűzött kommentárjában Szimler Gergő, a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda ügyvédje.

Akkor a bíróság főtanácsnoka, Maciej Szpunar előzetes indítványban fejtette ki, hogy az Uber-t személyszállítási szolgáltatónak kell tekinteni és nem információtechnológiai szolgáltatásnak.

Milyen hatása lesz ennek a szolgáltatásra?

A döntés az EU tagállamokban kivétel nélkül mindenhol érvényes, de a személyszállító fuvarozókra vonatkozó konkrét szabályok tagállami, de akár városi szinten is különböznek. Bár az ítélet országonként más és más terhet jelent a cég számára, a hatás mindenütt ugyanaz - véli Szimler.

Az Uber versenyelőnye minimálisra csökken, hiszen a taxi szolgáltatókkal azonos szabályoknak, engedélyezési eljárásoknak és biztosítéki követelményeknek kell megfelelnie. Budapesten ez a fix fuvardíj mellett, a kötelező vizsgákat, az autókra vonatkozó minőségi előírásokat és az kötelező sárga szín alkalmazást is jelenti, de a cég versenyelőnye azokban az országokban is minimálisra csökken, ahol nem ennyire szigorú a szabályozás.

Az Uber a mostani döntéstől függetlenül olyan új felhasználói igényeket teremtett, amit ha egy szolgáltató nem tud követni, akkor hátrányba kerül, azon piacokon, ahol a szabályozás nem erősen korlátozó. Ez látható a magyar piacon is, hiszen Budapesten mára alapfunkció lett a mobilos rendelés mellett a mobil applikáción keresztüli kártyás fizetés és a kocsikövetés is - mondta Boros Árpád a KPMG közlekedési és gyártási szakértője.