Fej-fej mellett fejlődik a két nagy repülőgépgyártó kapacitása. Az európai Airbus és az amerikai Boeing friss jelentéséből kitűnik, hogy tavaly mintegy 800-800 új repülőt adtak át a megrendelőknek - ez utóbbi cég pontosan hat darabbal többet európai versenytársánál.

Bár a páneurópai cégnek számító Airbus éves jelentése csak két hét múlva lesz publikus, azt már közölték, hogy 93 megrendelőnek 800 repülőt szállítottak le az elmúlt évben. A legtöbbet az A 320-as típusból adták el, 626 darabot, a legkevesebbet pedig a világ legnagyobb gépének tartott 380-asból, mindössze 12 darabot. Az utóbbi típus csak az Emirates megrendelésének köszönhetően maradt "életben", mert új megrendelést csak az Öböl-menti légitársaság adott le a gigantikus méretű repülőgépre. Az üzleti értelemben vett kudarcnak számító 380-as helyett a légitársaságok egyre inkább a 350-es típusjelű széles törzsű gépet preferálják, ebből 93-at tudtak értékesíteni 2018-ban - egy évvel korábban csak 78 ilyen gépet tudtak átadni a megrendelőknek.

A sikerdarab a Boeing esetében továbbra is a 737-es család, ez a világon a legnépszerűbb típus. Ennek különféle variánsaiból tavaly 580 gördült le a gyártósorokról. A légitársaságok a nagyobb hatótávolságú és takarékos üzemanyag felhasználásáról ismert 737 Max típusokra koncentráltak, a tavaly átadott gépek fele már ebbe a kategóriába tartozott. A sok problémával küzdő Boeing 787-es, Dreamliner típusa mégis népszerűnek számít, 145 darabot adtak át ebből és 109-re érkezett megrendelés tavaly. (A Dreamliner hajtómű problémái a magyar utasokat is érinti, mert a LOT budapesti járatait is ezzel a típussal üzemelteti. A lengyel cég azonban a Dreamlinerek javítása miatt korszerűtlen, bérelt Boeing 767-esekkel kényszerül helyettesíteni a Budapestről induló New-York-i és chicagói útvonalakon.) Továbbra is sikeresnek számít a Boeing 777-es típus, amelyből már 2000 darabot értékesítettek az első gép átadása óta.

Úgy tűnik, a légi közlekedés "étvágya" továbbra is nagy, hiszen az Airbus 2018-ban 747 megrendelést kapott - ez ugyan jóval kevesebb, mint a 2017-es 1109 darab, de továbbra is nagyon magas szintnek számít. A Boeing rendelésállománya megközelíti a 900-at, ennek értéke listaáron 143,7 milliárd dollár. A legnépszerűbb típus továbbra is a 737-es Max verziója, ebből 675-re érkezett megrendelés tavaly.

Az Airbus két európai gyártóbázisa, Toulouse és Hamburg mellett két amerikai és egy kínai gyárat is üzemeltet. A kanadai Mirabelben és az Alabama állambeli Mobile-ben levő végszereldében készülnek az A 320-as gépek - ez utóbbiban havonta négy repülőt raknak össze, míg a kínai Tianjinbe levő gyárban nemrég ünnepelték a 400. ott készült gépmadarat. A legnépszerűbb A 320-as típusból idén már hatvanat szerelnek össze havonta. Az új "sztár" 350-es típusból pedig idén tovább növelik a gyártást: havonta tíz darabot bocsátanak útjára 2019-ben.

Tavaly 4 milliárd utast szállítottak a világ légitársaságai. A 38 millió repülésből 13 végződött katasztrófával, ami azt jelenti, hogy minden 3 milliomodik repülőt ért baleset, ezekben 523-en haltak meg. Az adatokból kiderül az is, hogy a balesetek felében - pontosabban hét esetben - volt érintett nyugat-európai vagy amerikai gyártmányú repülőgép, ami 304 utas halálát jelentette. Öt esetben ért baleset légcsavaros repülőt, az ilyen tragédiákban 148-an haltak meg.