Andreas Scheuer közlekedési miniszter bejelentése szerint a Volkswagen és a Daimler kész 3 ezer euróval hozzájárulni autóik utólagos átalakításához. A két autógyár korábban 2400 euró támogatást ajánlott fel az átalakításra. A BMW viszont az autók átalakításában nem kíván részt venni, csak a régi autók újra cserélésének ösztönzésében.

A találkozót követően a Daimler bejelentette: a légszennyezés által erősen érintett régiókban kész akár 3 ezer euróval is támogatni a korosabb Mercedes-Benz dízel autók tulajdonosait harmadik féltől származó kipufogógáz-tisztító berendezés vásárlásában.

A Daimler ugyanakkor közleményében kikötötte, hogy az utólagosan beépített berendezésnek hatósági engedéllyel kell rendelkeznie és bizonyíthatóan hozzá kell járulnia a légszennyezés csökkentéséhez.

A BMW továbbra is mereven elutasítja korosabb dízelmodelljeinek utólagos átalakítását. Klaus Fröhlich fejlesztési igazgató szerint a régi autók újakra cserélésével sokkal hatékonyabban és hamarabb lehet eredményt elérni a levegő tisztasága terén. A dízelmotorok utólagos műszaki átalakításához pedig még felgyorsított fejlesztési munkával is legalább három évre lesz szükség egy tömeggyártásra érett berendezés előállításához - mutatott rá.

"Ahelyett, hogy a múlt technológiájába invesztálnánk, teljes lefedettségű töltőállomás hálózatot kellene létrehozni az elektromos mobilitás számára" - jelentette ki Manfred Schoch, a BMW üzemi tanácsának az elnöke.

A dízelautó-tulajdonosok számos német nagyvárosban a behajtási tilalom lehetőségével kell hogy szembe nézzenek. A légszennyezés mértéke ugyanis legalább tizenöt német nagyvárosban haladja meg jelentős mértékben a megengedett értéket.

A német környezetvédelmi szervezetek egy, a dízelautók belvárosi forgalomból való kitiltását a levegő tisztaságának védelmében jogosnak ítélő, a szövetségi közigazgatási bíróság által az idén februárban meghozott elvi döntés alapján indított perek útján már néhány német nagyvárosban, Hamburgban, Berlinben és Frankfurtban is elérték a dízelautók kitiltását a jövő évtől kezdődően.

A kölni közigazgatási bíróság éppen csütörtökön mondta ki a Deutsche Umwelthilfe környezetvédő szervezet keresete alapján, hogy Köln és Bonn városának a magas légszennyezés miatt behajtási tilalmat kell elrendelnie a korosabb dízelautókra. Eszerint az Euro-4 és korábbi besorolású dízelautók a jövő év áprilisától, az Euro-5 besorolású autók pedig szeptembertől kezdve nem hajthatnak be a városok belső területeire.