Robotokkal válaszolnak a bérnyomásra az autógyárak

Az új minimálbér szabályozások, a rugalmasabb jüanárfolyam és a dolgozók sztrájkjai nyomán növekednek a Kínában üzemmel rendelkező vállalatok - többek között a Honda, a Toyota és a Nissan - költségei, ami fokozottabb automatizálásra kényszerítheti a társaságokat.
NAPI, 2010. június 22. kedd, 12:51

A kínai jegybank hétvégi döntése várhatóan csökkenőleg fog hatni a vállalatok nyereségére és a régióban a bérek az elmúlt félévben 17 százalékkal növekedtek.

Ráadásul, további bérnövekedés várható: a munkaerőköltségek nemzetgazdasági összevetésben a GDP 15 százalékáról 30 százalékra növekedhetnek a következő évtizedben a Morgan Stanley becslése szerint - számolt be a Bloomberg.

A vállalatoknak ezért meg kell fontolniuk, hogy az újonnan építendő üzemeiket eleve fejlettebb technológiával ruházzák fel.

A béremelések a Kínában megtelepedett vállatokra ráadásul kölcsönösen hatnak. A Toyota üzemében leállt a termelés, miután sztrájkba kezdtek a munkások, amikor megtudták, hogy a Hondánál dolgozó kollégáik béremelésben részesültek.

A munkavállalók azzal érvelnek, hogy egyre drágul a megélhetés Kínában: az infláció 3,1 százalékra gyorsult májusban, ráadásul az ingatlanhoz kötődő költségek 12,4 százalékkal nőttek egy év leforgása alatt.

HOZZÁSZÓLÁSOK