Zöldmezős beruházással gyárat tervez építeni Romániában a német Daimler autógyártó, mégpedig a magyar határ mellett. Az Arad közelében tervezett üzemben alkatrészeket gyártanának motorokhoz - nyilatkozta a román rádiónak Manfred Engelmann, a német-román vállalkozói szövetség elnöke. A Daimler már jelen van a szomszédos országban, cugiri üzemükben sebességváltókat gyártanak az A kategóriás Mercedesekbe.

A helyi sajtó hetek óta találgatja, hogy melyik cég lehet az a titokzatos németországi befektető, amelyikkel hónapok óta tárgyal a kormány. A Ziarul Financiar piaci forrásokra hivatkozva már egy hete megírta, hogy a Daimlerről van szó.

Victor Ponta Románia miniszterelnöke pár hete jelentette be, hogy egy német óriásvállalat zöldmezős beruházással tervez üzemet építeni az országban, a jelentős összegű befektetés feltételeiről az infrastruktúráért felelős miniszter Dan Sova három hónapja tárgyal a konszern menedzsmentjével. A befektető kilétéről Ponta nem nyilatkozott, mindössze annyit mondott, hogy az egyik legnagyobb autóipari gyártóról van szó. Az iparágban, mely nagyon fontos Románia számára, már két nemzetközi vállalat gyárt az országban - mondta újságíróknak Ponta. A kabinet már jóváhagyta a felek befektetésről szóló szándéknyilatkozatát - tette hozzá a kormányfő.

Piaci források a bejelentést követően úgy gondolták, hogy a befektető csak a BMW lehet, annál is inkább, mert tavaly ősszel a Temes megyei Lugos önkormányzata is jelezte, hogy a bajorok gyár építése céljából 100 hektáros területet keresnek a környéken. Harald Krüger, a BMW AG igazgatóságának tagja azonban a Napi Gazdaságnak Münchenben határozottan cáfolta a híreket, mint mondta: továbbra sincs tervben, hogy az Audihoz és a Daimlerhez hasonlóan gyártóbázist építsen a BMW, sem Magyarországon, sem a kelet-közép-európai régióban.

Korábban arról is cikkezett a román sajtó, hogy az Audi és a Volkswagen is gyártást tervez vinni országba.  A román kormány a Daimler-beruházást is tényként kezelte, a hónapok óta tartó találgatások, spekulációk és kormányközeli személyek nyilatkozatai arra engedtek következtetni, hogy a Daimler biztosan Romániát választja majd új gyárának helyszínéül. Egyes román lapok már a gyár leendő helyszínét is tudni vélték: mivel a Daimler-csoport a Fehér megyei autóalkatrész-gyártó Star Transmission Cugir tulajdonosaként már jelen van az országban, ésszerűnek látszott, hogy az anyacég leánya mellé költözzön.

Piaci szereplők szerint viszont a német autógyártó listáján Románia végig az utolsó helyen szerepelt, és korántsem volt nyerő pozícióban. Véleményük szerint a németek a román infrastruktúra hiányossága, a fiskális bizonytalanság és a munkaerő állandó fluktuációja miatt döntöttek végül Kecskemét mellett. Jelenleg a Renaultnak és a Fordnak van gyártóbázisa Romániában.