Augusztusban mindössze 6700 gépkocsit értékesítettek Romániában, közel 40 százalékkal kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában - derül ki a statisztikai hivatal (INS) adataiból.
 

Míg júniusban még valamivel több mint 14 ezer autót adtak el országszerte, addig júliusban már csak nyolc ezer gépkocsit sikerült értékesíteni.

A román kormány július elsejei hatállyal 19 százalékról 24 százalékra emelte az általános forgalmi adót, és bár a bejelentés az utolsó percekben érkezett, aki tehette, még június végén kifizette a megvásárolni kívánt járművét. Az év hatodik hónapjában ezért két év óta először pozitív, nyolc százalékos növekedést regisztráltak.

Piaci szereplők az év második felében sem számítanak semmi jóra. Miután az év első felében alig 51 ezer gépkocsit sikerült értékesíteni, félő hogy az év végi eladási adatok nem haladják majd meg a 100 ezret sem.

A romániai autópiac hatalmas veszteségeit a kormány roncsprogramja mérsékelte valamelyest, bár a roncstelepekre leadott használt autók száma többszöröse az újonnan megvásárolt autók számának.

Az idén újraindított program keretében ugyanis bárki korlátlan számú öreg autót adhat le gépkocsinként 3800 lejes (közel 950 euró) értékutalványért cserébe. Új autó vásárlásakor legfeljebb három kupon váltható be, de mivel az értékjegyek nem névre szólnak, ezek akár tovább is adhatók. Az értékjegyek adásvételére online börzéken vagy apróhirdetéseken keresztül kerül sor, a spekulánsok egy értékjegyért alig ezer lejt hajlandóak fizetni. Az állami támogatás nagy része nem az új autók eladását motiválja, sokkal inkább a spekulánsokat gazdagítja - vélik az autókereskedők. Megcáfolni látszanak viszont a kereskedők állításait a statisztikai adatok, mely szerint szeptember 7-éig a roncsprogram keretében 39 ezer új autót vásároltak, ami az összeladások 60 százalékát teszi ki. Tény viszont, hogy a leadott roncsok száma meghaladja a 165 ezret, ami azt jelenti, hogy jelen pillanatban a spekulánsok zsebében több mint 48 ezer utalvány van összesen 43 millió euró értékben.

A program nyertese egyértelműen a Renault leánya, a Dacia. A helyben gyártott modellekből az év első nyolc hónapjában több, mint 17,2 ezret értékesítettek a program keretében ami az összeladások 44 százaléka. A kormány támogatásából profitált az Opel-Chevrolet is, a két testvérmárkát közel 5,7 ezren választották. A Porsche Romaniától - mely a Skoda, a Volkswagen és az Audi romániai forgalmazója - több mint négy ezer gépkocsit vásároltak állami támogatással.